Naturterapi/naturassisteret terapi

af GoMentor

Sidst opdateret 7-9-2020

Reviewer GoMentor

Hvad er naturterapi?

Ved anvendelse af naturassisteret terapi, benytter man naturen og de naturlige omgivelser til at skabe ro i sindet. Der findes forskellige metoder.Økoterapi, også kendt som naturterapi, grøn terapi eller naturassisteret terapi, er den anvendte praksis inden for det voksende felt inden for økosykologi, som blev udviklet af Theodore Roszak. Økoterapi stammer i mange tilfælde fra troen på, at mennesker er en del af livets web, og at vores psyker ikke er isoleret eller adskilt fra vores miljø. Økosykologi er informeret om systemteori og giver enkeltpersoner mulighed for at udforske deres forhold til naturen - et område, der kan virke overset i mange andre typer af psykoterapi. Mens nogle fagfolk udelukkende underviser og praktiserer økosykologi, integrerer andre psykiske sundhedspersoner aspekter af økoterapi i deres eksisterende praksis.

De mest almindelige økoterapiaktiviteter: 

  • Naturmeditation: Denne meditation finder sted i naturlige omgivelser, f.eks. En park, og udføres sommetider som en gruppeterapi. Medlemmer af gruppen identificerer noget i naturen, der tiltrækker dem og bruger derefter et par minutter på at overveje, hvordan dette aspekt af naturen relaterer til dem, og hvad de kan lære af netop dette. 

  • Havebrugsterapi: Brugen af plante -og haverelateret arbejdsaktiviteter kan bruges til at fremme dit velvære. Aktiviteterne kan omfatte, at plante frø, grave i jorden, feje blade eller lignende. Denne form for terapi anbefales i tilfælde af stress, udbrændthed eller stofmisbrug. Ydermere kan dette også være effektivt for ældre, i tilfælde af social isolering. 

  • Dyreassisteret terapi: I dyreassisteret terapi introduceres et eller flere dyr i helingsprocessen. Nogle undersøgelser har vist, at eksempelvis det at klappe eller lege med en hund reducerer vrede og agitation hos nogle mennesker. .

  • Fysisk træning i et naturligt miljø: Dette kan omfatte aktiviteter såsom gåture, jogging, cykling eller yoga i en park. Disse typer aktiviteter fremmer øget opmærksomhed omkring den naturlige verden og anbefales sommetider til reduktion af stress, angst, depression og vrede.

  • Inddragelse i bevarings aktiviteter: Gendannelsen eller bevarelsen af ​​det naturlige miljø kan hjælpe med at skabe en følelse af formål og håbefuldhed. Da denne aktivitet normalt udføres i grupper, kan den også hjælpe med at skabe en følelse af tilhørighed og sammenhørighed, som samtidigt forbedrer ens humør.

 
Hvornår anvendes naturterapi?

Videnskabelig forskning, oprindeligt brugt af japanske forskere og i stigende grad af forskere globalt. Det har vist adskillige sundhedsmæssige fordele blot at tilbringe tid i naturen på en afslappet måde. Nogle af disse fordele inkluderer:

  • Øget immunforsvar, herunder en stigning i Natural Killer (NK) -celler, der er målrettet mod kræftformer

  • Nedsat stress

  • Øget evne til at fokusere

  • Bedre humør og søvnkvalitet 

Få naturterapeutisk hjælp her

Dorte Schøning Pernille Fournais Fatmata Bangura Mette Jensen
Brug søgning via postnummer

Se udvalgte mentorer nedenfor

 

Få naturterapeutisk hjælp her

Dorte Schøning Pernille Fournais Fatmata Bangura Mette Jensen
Få hjælp online fra kun 149 kr./uge

Naturterapi/naturassisteret terapi

Vi samarbejder med



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere