Udbrændthed

af GoMentor

Sidst opdateret 15-1-2020

Reviewer GoMentor

Udbrændthed

Hvad er udbrændthed?

Udbrændthed opleves som fysisk, følelsesmæssig og mental udmattelse. Det er ikke i sig selv en sygdom, men en tilstand, der typisk udvikles over tid med vedvarende belastning af fysisk, følelsesmæssig og mental karakter. Udbrændthed kendetegnes af en række forskellige symptomer; hvor personen udover den fysiske træthed, gradvist oplever psykisk træthed, tilsidesætter sig selv og egne behov, bliver opgivende og mister interesse i egen hverdag og arbejdsopgaver.

Føler du dig udbrændt og måske endda stresset? Så kan du teste, om du viser tegn på stress, med vores stresstest.


Vejrtrækningsøvelse:

Stressterapeut og Stresscoach Christin Walter giver her en vejrtrækningsøvelse, der er god at bruge generelt og især hvis du er i en tilstand af udbrændthed eller stress.

"Statistisk set trækker 9 ud af 10 vejret forkert i den Vestlige verden. Hvad forstår vi ved forkert. Der forstås en vejrtrækning der laver ekstra uro og forstyrrelse i dit nervesystem og derved også i alle de andre systemer, fra kredsløb over hormoner til immunsystem.

For at klarlægge dette, lægger du din højre hånd på din mave og din venstre på din brystkasse. Observer nu, hvor du mest trækker vejret - og om det er balanceret - kohærent. Mange i dag har et Apple Watch, som indimellem minder dig om at trække vejret dybt. Og det er hvad der sker, når vi primært trækker det med brystkassen. Samtidig er denne vejrtrækning med til at stimulere kamp/flugt responsen både i nervesystemet og i hormonerne; så din krop er så at sige hele tiden i beredskab - så ja selvsagt bliver den udbrændt - den er spændt op hele tiden. Så for at forebygge, helbrede og behandle dette er det anbefales værdigt at nulstille systemet.

Det gør du ved at lave kohærent vejrtrækning; altså en balanceret vejrtrækning, hvor ind- og udånding er lige lange. Normalt for os voksne mennesker er ind på 5 sekunder og ud på 5 sekunder, gennem næsen og helt ned i maven. (Vejret trækkes med åndedrætsmusklen som sidder i mellemgulvet - diafragma). Afhængig af hvor mange åndedrag du har på et minut nu, så starter du med det antal sekunder der føles naturligt, altså uden at forcere. Så måske ind og ud på 3 sekunder.

Denne simple øvelse kan du gøre hvor som helst, når som helst og med åbne øjne. Bare det minimum gøres 2 x 2 minutter dagligt og med ca. 12-14 timer i mellem. Det kan selvsagt ikke overgøres. Fordelen ved dette er, at du også vil danne nye nervebaner i hjerte og maveregion og derved styrkes bl.a. dit immunsystem og dit helbred generelt, da alt i kroppen er plastisk. Hvad har du at miste, du trækker jo (heldigvis) vejret i forvejen - bare gør det rigtigt. Det er gratis og giver styrke, energi- en sundere, stærkere og gladere dig om ca. 10 dage."

Få hjælp mod udbrændthed

Udbrændthed er en alvorlig tilstand, som bør behandles. Samtaleterapi evt. kombineret med andre metoder tilbydes både som online terapi og og som sessioner med personligt fremmøde her hos GoMentor. Find en ekspert i nærheden ved at søge efter den rette terapeut, psykolog eller coach til dig eller tilmeld dig GoMentor 24/7 og bliv matchet med en mentor, der kan hjælpe dig med stress og udbrændthed.

Få hjælp til udbrændthed

Signe Westi Løvland Peter Jørgensen Trivselsfremmeriet - StressCoaching v. Jette Krøigaard Monika Schumann Kramer
Få hjælp online fra kun 149 kr./uge

Udbrændthed

Vi samarbejder med



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere