Stress

Stress ses i mange aspekter af det moderne liv, og nogle mennesker evner at håndtere stress samt oplever at være blevet stærkere af den modgang som stress kan give. Andre oplever derimod problemer med at frigøre sig fra stress og det kan føre til mange negative symptomer i livet. Hvis disse symptomer dukker op ofte, kan det være et tegn på, at man har brug for hjælp og vejledning samt lære stresshåndtering. Bl.a. er det kendt at behandling med kognitiv adfærdsterapi kan hjælpe på forskellige former for stress, men i dag er begrebet stresscoaching og blevet anerkendt. Stress kan påvirke mennesker i alle aldre og alle samfundsklasser. Selvom det er muligt, at psykiske lidelser kan medføre stress eller omvendt, er der også andre årsager til stress i den moderne verden. Se her, hvordan du nemt kan finde hjælp til håndtering af stress.

Forskellige former for stress

  • Arbejdsstress – forårsaget af problemer på arbejdspladsen. Denne type stress har mange fælles symptomer med andre former for stress, men også specifikke symptomer som omhandler karriere
  • Familiestress – det kan have alvorlige konsekvenser i en persons liv, når der er familieproblemer, der medfører stress
  • Kronisk stress – hvis en person har oplevet lange perioder med uforstyrret og ubehandlet stress, kan det have negative konsekvenser på vedkommendes krop. For meget stress kan i værste fald medføre hjertestop
  • Uspecificeret stress – når den præcise årsag til stress ikke kendes, men der opstår forskellige symptomer, anvendes dette begreb

Symptomer på stress

Der er en række fysiske og psykiske indikatorer på stress. Her er nogle eksempler på fysiske symptomer ved stress:
  • Søvnproblemer
  • Muskelspændinger
  • Hjertebanken
  • Hovedpine
  • Maveproblemer
  • Træthed
  • Manglende sexlyst

Her er nogle psykiske symptomer på stress:

  • Angst
  • Humørsvingninger
  • Nervøsitet
  • Modløshed
  • Manglende overskud og "kort lunte"
  • Overspisning
  • Mangel på energi og entusiasme

Hvis disse symptomer ikke tages alvorligt, kan det føre til andre psykiske lidelser som f.eks. klinisk depression. Derfor anbefaler vi terapi eller coaching på et så tidligt tidspunkt som muligt, så man på tilstrækkelig vis kan håndtere stress, før det er ude af kontrol.  

At få hjælp til at håndtere stress

På GoMentor.dk kan du finde og booke sessions hos professionelle psykiatere, psykologer, psykoterapeuter og coaches med et omfattende kendskab til stress generelt og til hvordan stress skal håndteres på en sund måde. Selvom stress er en del af livet for nogle mennesker, så kan det forbedre livskvaliteten, hvis man ved, hvordan stress skal håndteres. Behandlerne på GoMentor.dk med speciale i stress har et stort kendskab til de metoder, som kan minimere eller helt fjerne stress fra ens liv, uanset årsag.

Definition af Stress

Stress er en følelsesmæssig belastning af sindet, der er forårsaget af både fysiske og psykiske problemer i livet.

Uspecificeret Stress

Det er langt nemmere at håndtere stress, når man kender årsagen, end hvis stressfaktorerne er uspecificerede. Selvom symptomerne ligner andre stressformer, kan det være sværere at overkomme stress, når man ikke kender årsagen. Det er derfor en fordel af få en samtale med professionel mentor, der kan demonstrere, hvordan man nemt og effektivt lærer at håndtere stress, også selvom du ikke er sikker på, hvorfor stressen er opstået. 

Årsager til uspecificeret Stress

Fordi årsagerne til denne type stress er ukendte, kan det være svært at forudsige de specifikke symptomer. Når ikke man kender kilden til stress, kan det være sværere at få hjælp. Verden er fuld af mennesker, situationer eller begivenheder der kan være stressende. Men uanset årsagen til stress, er der typisk nogle åbenlyse symptomer der vil opstå. 

Symptomer på Uspecificeret Stress

Symptomerne på uspecificeret stress er – for det meste – identiske med de symptomer, der er på andre former for stress. Der er mange fysiske og psykiske symptomer der kan opstå, lige fra hovedpine til søvnproblemer til angst og depression. Alt for mange mennesker ignorerer de tidlige indikationer på stress og lader det ryge ud af kontrol. Hvis først stress får overtaget, kan det føre til både depression og misbrug. Og selvom mange elementer af stress er mulige at håndtere på den korte bane, har stress det med at få overtaget i det lange løb. Det er derfor terapi og coaching for stress er anbefalelsesværdigt. 

Få hjælp til Uspecificeret Stress

Selvom nogle måske accepterer at stress bare at et livsvilkår, og noget man bør bearbejde på egen hånd, er der alligevel tilgængelige alternativer. Behandlerne på GoMentor.dk kan give vejledning og knowhow, der kan gøre det nemmere at overkomme stress på en sund måde. Nogle tyer til alkohol eller andre euforiserende midler for at undslippe stress, men misbrug kan faktisk være med til at gøre det hele værre. Vores tilknyttede mentorer kan også bidrage med den moralske støtte, der er nødvendig for, at man kan overvinde uspecificeret stress. Hvis man ignorerer stress kan det føre til mange andre alvorlige problemer. Det er derfor du bør overveje behandling mod uspecificeret stress før det er for sent.  

Definition af Uspecificeret Stress

Uspecificeret stress refererer til et unormalt psykisk stadie, uden der er nogen specifik årsag. Symptomerne ligner symptomerne på andre stressformer, og psykoterapi eller coaching anbefales for at undgå farerne ved stress.

Symptomer på / Grunde til Uspecificeret Stress

  • Spændte muskler
  • Depression
  • Migræne
  • Søvnløshed
  • Panikanfald
  • Angst