Stress

stress - få hjælp til stressI dagens Danmark ses stress i mange aspekter af det moderne liv, og nogle mennesker evner at håndtere det. Nogle oplever endda at være blevet stærkere af den modgang, stress kan give. Andre oplever derimod problemer med at frigøre sig fra stressen, hvilket kan medføre mange negative effekter. Hvis disse symptomer dukker op ofte, kan det være et tegn på, at man har brug for hjælp og vejledning til at lære stresshåndtering. Det er bl.a. kendt, at behandling med kognitiv adfærdsterapi kan hjælpe på forskellige former for stress, men i dag er begrebet stresscoaching også blevet anerkendt. Følelsen af at være stresset kan ramme mange mennesker i alle aldre og samfundsklasser. Selvom det er muligt, at psykiske lidelser kan medføre stress eller omvendt, er der også andre årsager til, den opstår. Men først er det relevant at se på, hvad stress egentlig er, og hvorfor det opstår. Se her, hvordan du nemt kan finde hjælp til håndtering af stress.

Hvorfor bliver man stresset?

Stress er en følelsesmæssig belastning af sindet, der kan være forårsaget af både fysiske og psykiske udfordringer i livet. Det er både en tilstand, som opstår kortvarigt i travle eller hårde perioder, men kan også være længerevarende og ofte tage overhånd. Den kortvarige følelse af at være presset kan i visse tilfælde være nyttige og få en til at præstere bedre til eksempelvis en eksamen eller på arbejdet. Kan man dog ikke kontrollere følelsen, eller fortsætter den over en længere periode, kan det hurtigt gå ud over ens præstationsevne og give den modsatte effekt. Det er især følgende årsager, der forårsager, at man bliver stresset:

  • Arbejdsstress – forårsaget af udfordringer eller problemer på arbejdspladsen. Denne stresstype har mange fælles symptomer med andre former for stress men også specifikke symptomer, som omhandler karriere. Dette kan også omhandle eksamensstress.
  • Familiestress – det kan have alvorlige konsekvenser i en persons liv, når der er familieproblemer.
  • Kronisk stress – hvis en person har oplevet lange perioder med uforstyrret og ubehandlet stress, kan det have negative konsekvenser på vedkommendes krop. For meget stress kan i værste fald medføre hjertestop.
  • Uspecificeret stress – når den præcise årsag til stressen ikke kendes, og der opstår forskellige symptomer, anvendes dette begreb.

 

 

Symptomer på stress

At være stresset kan vise sig på mange forskellige måder, alt efter i hvilken sammenhæng man oplever det. Der er dog en række fysiske og psykiske symptomer, som går igen, og er tegn på, man er ramt af stress.

 

Fysiske symptomer:

  • Søvnproblemer
  • Muskelspændinger
  • Hjertebanken
  • Hovedpine/Migræne
  • Maveproblemer
  • Træthed
  • Manglende sexlyst

Psykiske symptomer:

  • Angst
  • Humørsvingninger
  • Nervøsitet
  • Modløshed
  • Manglende overskud og en "kort lunte"
  • Overspisning
  • Mangel på energi og entusiasme

Kan du nikke genkendelse til nogle af symptomerne? Så er du måske ramt af at være stresset. Er du i tvivl, kan tage en såkaldt stresstest ved at sætte hak ved dem, du genkender. Det er ikke nødvendigvis dem alle, du genkender, men kan du blot identificere nogle af dem, skal de tages alvorligt. Overses de, kan det føre til andre psykiske lidelser, såsom klinisk depression. Derfor anbefaler vi terapi eller coaching på et så tidligt tidspunkt som muligt, så man på tilstrækkelig vis kan håndtere stressen, før den er ude af kontrol og har taget overhånd.

Uspecificeret stress

Det er langt nemmere at håndtere stress, når man kender årsagen end, hvis stressfaktorerne er uspecificerede. Uspecificeret stress refererer til et unormalt psykisk stadie uden, der er nogen specifik årsag. Symptomerne ligner de symptomer, der er ved andre de stressformer. Da årsagerne til denne stresstype er ukendte, kan det være svært at forudsige de specifikke symptomer. Når ikke man kender stresskilden, kan det også være sværere at få hjælp. 

Symptomer på uspecificeret stress

  • Spændte muskler
  • Depression
  • Hovedpine/Migræne
  • Søvnløshed
  • Panikanfald
  • Angst

Symptomerne på uspecificeret stress er – for det meste – identiske med de symptomer, der er på andre stressformer. Der er mange fysiske og psykiske symptomer, som kan opstå, lige fra hovedpine, søvnproblemer, angst og depression. Alt for mange mennesker ignorerer de tidlige indikationer på stress og lader det ryge ud af kontrol. Hvis først stressen får overtaget, kan det føre til både depression og misbrug. Selvom mange elementer af tilstanden er mulige at håndtere på den korte bane, vil den ofte tage overhånd på det lange løb. Derfor er brugen af en stresscoach og terapi netop anbefalelsesværdigt.

Få hjælp til at håndtere stressen

Selvom nogle accepterer, at stress blot er et livsvilkår og noget, man bør bearbejde på egen hånd, er der alligevel tilgængelige muligheder for at arbejde effektivt med at håndtere det. På GoMentor.dk kan du finde og booke sessions hos professionelle psykiatere, psykologer, psykoterapeuter og coaches med et omfattende kendskab til stress generelt og til, hvordan stressen skal håndteres på en sund måde. Selvom det, at føle sig stresset, er en del af livet for nogle mennesker, kan det forbedre livskvaliteten, hvis man ved, hvordan det skal håndteres. Behandlerne på GoMentor.dk med speciale i at håndtere stress har et stort kendskab til de metoder, der kan demonstrere, hvordan man nemt og effektivt kan minimere eller helt fjerne stressen fra ens liv, uanset årsag. Derfor bør du overveje behandling mod stress, før det er for sent.

Lider du af stress?
Vi kan hjælpe dig. Du får 50 kr. i GoMentor-rabat på første samtale, når du booker og betaler online.
Elena Larsen Anne Jørgensen Lene Rønn Charlotte Friborg Due
km fra

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.