Angst

Få hjælp til angstAngst er en helt normal og menneskelig følelse, men for nogle kan det hurtigt blive et problem og være svært at få hverdagen til at hænge sammen. Som udgangspunkt er angst en reaktion på tilbagevendende bekymringer eller en stresskilde. For personer, der lider af angst, kan følelsen blive så intens, at de ikke kan fungere normalt. Følelsen kan være helt naturligt i visse sammenhænge, hvis man befinder sig i en presset eller ubehagelig situation, men opleves den ofte og intenst, kan der være tale om en lidelse. Angsten kan dog også fremtræde positivt i stressende situationer og være en hjælp til at håndtere dem.

Symptomer på angst

  • Nervøsitet
  • Usikkerhed
  • Ængstelige følelser
  • Bekymringer
  • Svedtendens
  • Rysten
  • Hjertebanken

Følelsen af angst kan være meget forskelligt alt efter, hvor tit man oplever den og i hvilken situation, den fremtræder. De mest almindelige former er synlige i form af nervøsitet og uro i kroppen. Den kan især dukke op i pressede situationer, hvor man føler sig utilpas. Angsten kan også dukke op oftere eller dagligt, hvor det kan blive nødvendigt at finde ud af, om der er tale om almindelig angst eller en forværret tilstand, der kan kræve hjælp at håndtere.

 

 

Hvorfor opstår angst?

Angst er en af de naturlige følelser, vi mennesker oplever gennem livet. De rammer, man er opvokset med, kan også have betydning for, i hvor høj grad man lader sig påvirke af psykiske nederlag og stressede perioder. Har man en tendens til at være genert eller nervøs anlagt, er der oftest større chance for at opleve følelsen af den eller få en angstlidelse. Det, der sker, når angsten opstår, er en psykisk tilstand, hvor hjernen sender signaler ud til kroppen som en forsvarsmekanisme i en ubehagelig situation, den forsøger at undgå. Den forsøger således at få en ud af det ubehag, der forventes at opstå, hvilket ofte skyldes tidligere lignende oplevelser, der ligger gemt i ens erindringer.

Hvornår tager angsten overhånd?

Følelserne kan blive så intense, at de giver en fysisk indvirkning på kroppen. Et tegn er ofte, at følelsen eller bekymringen er ubegrundet, hvorimod frygt ofte kan begrundes med en konkret fare. Man kan bekymre sig om ting, man har ingen kontrol over, hvilket kan give en følelse af usikkerhed. Angsten kan hurtigt gå fra at være en almindelig og menneskelig følelse til at blive et problem, der kan hæmme ens liv. Den er dermed helt naturligt, indtil den begynder at fylde for meget, hvor nogle endda kan opleve vejrtrækningsproblemer og anfald. Angsten kan også udvikle sig til koncentrationsbesvær, anspændthed, søvnproblemer eller endda depression. Angstanfald er et udfald af panikangst, der sker ved en pludselig opstået tilstand, som er meget intens. Udover panikangst, findes der flere forskellige former, såsom socialfobi, generaliseret angst og OCD, som du kan læse mere om under Angstlidelser. Har du dog en følelse af, at angsten har taget overhånd, vil det være en god idé at få hjælp til at håndtere den. 

Få hjælp til angsten

De fleste vil ikke få behov for at behandle angsten, eftersom den kun opstår i specifikke situationer. Der er dog andre, der kan få store problemer med angsten, at der er tale om en egentlig angstlidelse. Et af de klareste tegn på, at behandling måske kunne være en mulighed er, hvis angsten fylder så meget, at den påvirker ens liv og dermed har taget overhånd. Online behandling af angstrelaterede problemer via GoMentor.dk omfatter hjælp fra vores tilknyttede terapeuter samt gruppeterapi med andre i samme situation.

 

Her taler en af vores mentorer om en simpel metode til, hvordan du kan håndtere din angst i hverdagen.

Lider du af angst?
Vi kan hjælpe dig. Du får 50 kr. i GoMentor-rabat pa første samtale, når du booker og betaler online.
Maja Nissen Jens Ole Østergaard Mathiasen Louis Mogensen Stine Abell
km fra

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.