Kærestesorger

Skrevet af GoMentor

KærestesorgerHvad er kærestesorger?

At være i parforhold kan være helt fantastisk - men til tider også rigtig svært og kompliceret. Kærestesorger er derfor noget, mange enten har oplevet eller vil opleve på et tidspunkt i livet. Dog kan det gøre lige så forfærdelig ondt hver eneste gang, uanset hvor mange gange det sker. Når man er knust af kærestesorg og kærlighedssmerte, kan det være rigtig svært og endda virke usandsynligt at komme ovenpå igen. For nogle kan det endda føre til selvdestruktiv adfærd. Kærestesorg kan ofte tage lang tid at komme sig over, men er en sorg, der er vigtig at bearbejde for at kunne komme godt videre. At sørge betyder, at man bearbejder sit brud igennem alle dets faser frem for at ignorere sine følelser, hvilket kan gøres på mange forskellige måder. Kærestesorg er netop vigtigt at bearbejde, da det ofte ikke er en sorg. For nogle kan kærestesorg endda være sværere at bearbejde end f.eks. sorg efter dødsfald.

4 faser i kærestesorg

  • Chok - I starten vil du ofte blive chokeret over bruddet, være uforståelig og måske endda tænke: "Hvor kom det fra?" Her kan alt føles håbløst og uoverskueligt. Du kan også opleve enorme humørsvingninger eller fysiske smerter i maven eller brystet.
  • Reaktion - Efter chokket kan du opleve at føle dig frustreret over dine mange følelser, såsom tristhed, ensomhed og savn. Virkeligheden går langsomt op for dig, og du er tilbage i hverdagen, hvor du måske rammes af følelsen af krise. Her kan du bl.a. opleve, at mange minder fra forholdet dukker op, hvor du iblandt de negative følelser også kan føle håb - måske om at finde sammen igen.
  • Accept og bearbejdning - Du vil stille og roligt acceptere dine følelser og måske forstå, hvorfor tingene er, som de er. Det kan være, du har indset, at I ikke finder sammen igen, og at du sagtens kan klare dig på egen hånd. Det er her, du begynder at arbejde dig igennem processen i håb om at komme godt ud på den anden side.
  • Nyorientering - Når du begynder at se lyst på fremtiden, er du godt på vej igennem din sorg. Selvom du føler dig mere ovenpå, er det stadig helt normalt - og okay - at have mindre gode dage. Dette kan godt være den længste fase, men også den du lærer mest af og kommer godt videre af, så du igen bliver klar til at finde kærligheden.

5 råd til at komme over din ekskæreste

Igennem de 4 faser i kærestesorg er det vigtigt at håndtere situationen for at komme bedst muligt ud på den anden side. Vi har disse 5 råd til, hvordan du kan komme igennem bruddet med din ekskæreste:

  • Accept - Acceptér dine følelser, uanset om det er vrede, skuffelse, at være ked af det eller noget helt andet. Nogle dage er dårlige, andre bedre. Ved at acceptere din situation vil du automatisk have lettere ved at komme igennem kærestesorgen.
  • Snak om det - Brug dine nærmeste til at snakke om, hvordan du har det, om det er familie, venner eller kollegaer. Når du åbner op for din sorg, bliver det nemmere for både dig og dem omkring dig at komme igennem den svære tid. Det kan også være, at du får nogle gode råd med på vejen.
  • Fjern minderne - Det er let at sige, at man blot skal "glemme" sin eks. Dog er det vigtigt, at man ikke dvæler i gamle minder, så det tager overhånd. Fjern evt. minder ved at slette vedkommende fra sociale medier, smide gamle billeder og ting ud eller lign. På den måde kan du lettere undgå at blive distraheret i processen. Du kan evt. gøre dette i en periode og derefter vende tilbage til minderne - så kan du vurdere, om det er noget, du vil gemme på eller kan leve videre uden.
  • Forkæl dig selv - Brug din tid på at sætte dig selv i fokus og gøre ting, der gør dig glad. Det kan være, du længe har ønsket at gøre noget bestemt, men at du har holdt dig tilbage. Måske har du brug for en shoppetur, at gå en lang tur eller noget helt tredje. Selvom disse ting ikke får kærestesorgen til at forsvinde, vil det holde dig beskæftiget ved at glemme den for en stund.
  • Selvrefleksion - Efter noget tid kan det være på tide at reflektere lidt over, hvad du har lært fra dit forhold og bruddet; hvad du ønsker at tage med dig videre, og hvad du ønsker anderledes. Det er vigtigt at se sit brud som erfaring, man kan lære noget af, frem for at bruge sin energi på at fortryde.

Få hjælp til at komme over din kærestesorg

Er du ramt af kærestesorger? Hos GoMentor har vi flere tilknyttede psykologer, terapeuter og coaches, som kan hjælpe dig med at komme godt videre, så du igen bliver klar til at finde kærligheden. Måske har du brug for parterapi? En parterapeut hjælper ikke kun par, men kan også hjælpe dig med at få indsigt i dig selv og dit kærlighedsliv. På den måde lærer du dig selv bedre at kende, så du får nemmere ved at komme igennem din sorg og komme godt videre. Se oversigten over alle vores mentorer på listen nedenfor eller søg mere specifikt via 'Find ekspert'-knappen. Uanset hvad du har brug for, er der en psykolog, terapeut eller coach, som kan støtte og vejlede dig i at komme over din ekskæreste.

Er du ramt af kærestesorger?
Vi kan hjælpe dig. Du får 50 kr. i GoMentor-rabat på første samtale, når du booker og betaler online.

Tanja Dornby Lone Lose Charlotte Sandfeld Sigrid Lund Nielsen
km fra

Se udvalgte mentorer nedenfor

Find mentorer i dit område

km fra
 

Få hjælp til kærestesorger

Er du ramt af kærestesorger?
Vi kan hjælpe dig. Du får 50 kr. i GoMentor-rabat på første samtale, når du booker og betaler online.

Tanja Dornby Lone Lose Charlotte Sandfeld Sigrid Lund Nielsen
Få hjælp online fra kun 124 kr./uge

Vi samarbejder med



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere