Medarbejdere

af GoMentor

Sidst opdateret 15-1-2020

Reviewer GoMentor

MedarbejdereSom medarbejder i både store og små organisationer kan man måske føle sig overset eller ikke værdsat nok, hvilket især forværres, når man går igennem svære perioder i sit liv. Hvis relationen til ens chef ikke er særlig åben for dialog, kan det være endnu sværere at trives godt på arbejdspladsen. Trivsel er netop vigtigt, da du, som medarbejder, er en meget vigtig drivkraft i en virksomhed.

Udfordringer for medarbejdere

Som medarbejder kan man have forskellige oplevelser med, hvad man anser som værende en udfordring på arbejdspladsen. Dog kan det ofte være relateret til:

  • Fysisk arbejdsmiljø - Det er vigtigt at have et ordentligt indeklima for at sikre de sundhedsmæssige rammer samt de fysiske rammer, såsom borde og stole. Det er med til at skabe et arbejdsmiljø, der gør arbejdspladsen behagelig og tilfredsstillende at være en del af.
  • Psykisk arbejdsmiljø - På en arbejdsplads er det vigtigt at have en god atmosfære, herunder en positiv stemning, så medarbejderne trives bedst muligt, uden nogen form for mobning eller chikane, men derimod plads til forskelligheder.
  • Relation mellem leder og medarbejder - En god kommunikation skal både foregå indbyrdes imellem ledere og medarbejdere, men også imellem lederen og medarbejderen. Her er det vigtigt, at medarbejderen føler sig hørt løbende og til f.eks. MUS-samtalen. Evaluering af medarbejderen i form af positiv og konstruktiv feedback er en væsentlig faktor i denne kommunikation, så der sikres en gensidig tillid. Det gælder også ved afskedigelse, så medarbejderen kommer godt videre.
  • Stresshåndtering - Arbejdsrelateret stress er ofte forårsaget af udfordringer eller problemer på arbejdspladsen. Denne type af stress er især vigtig at håndtere hensigtsmæssigt, som leder, for at undgå, at medarbejderen opsiger eller sygemelder sig i en længere periode. Derfor er det vigtigt, at medarbejderen føler, der bliver taget ekstra hånd om ham eller hende.
  • Sygdom - Hvis en medarbejder har været sygemeldt over en længere periode og kommer tilbage i arbejdet, er man ofte mere skrøbelig end normalt. Derfor kræver man ekstra omsorg, bl.a. gennem en løbende dialog og evaluering af fremskridt og eventuelle udfordringer. Desuden skal en god leder sikre en åben dialog med sine medarbejdere i forhold til sygdom, graviditet og personlige livsforhold generelt.

Hjælp til medarbejdere

Norma Lind Thomsen Karen Hastrup Pernille Mikkeline Brandt Glennie Grønne
Brug søgning via postnummer

Se udvalgte mentorer nedenfor

 

Vi samarbejder med



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.