Dårlige chefer kan resultere i stress - 5 gode råd til at håndtere det

Skrevet d. 26-2-2020 16:40:07 af Birgitte Behrendt Kutter - Coach, Stresscoach

Måske læser du dette, fordi du oplever at det ikke er rart at gå på arbejde og du oplever stress signaler - du sover dårligt om natten og har tankemylder over dit arbejde. Lysten til at tage afsted om morgenen bliver mindre og mindre, lunten derhjemme bliver kortere og kortere – måske fordi din chef ikke anerkender dit arbejde og du får ikke den feedback på dine opgaver, som du har brug for.


En af de primære grunde til at folk mister arbejdsglæde, er dårlig ledelse og er ofte en medvirkende årsag til at mange skifter job. Det er vigtigt at have et godt forhold til sin chef, for de har en væsentlig indflydelse på, hvilke opgaver du skal løse og de kan i sidste ende fyre dig. Det kan være meget stressende. 


5 gode råd til at håndtere en dårlig chef og undgå stress 

 1. Først og fremmest så gør dig klart, hvad det er du er utilfreds med og hvad du ønsker chefen skal ændre i sin ledelse af dig. Skriv det ned og reflekter over, om der er noget i din egen adfærd, du skal ændre. Der skal to til at danse tango og ansvaret for din arbejdsglæde ligger ikke kun på din chefs bord. 


 2. Tag en snak med din chef under 4 øjne. Hold dig på egen banehalvdel og vær konstruktiv. Fortæl hvad den dårlige ledelse betyder for dit velbefindende og kom med forslag. Det kan være, at du oplever, at du aldrig får feedback på dine opgaver. Sig, at du har brug for at få input – både på hvad der er godt og hvad der kan gøres bedre. Husk undervejs at trække vejret, for på den måde bevarer du overblikket og den indre ro i en ubehagelig situation. 


Det kan tænkes, at din chef er så travl, at han/hun slet ikke har set at du ikke trives. Chefer har som regel mange bolde i luften og mange medarbejdere, der skal ledes. Så det behøver ikke at være ond vilje. Det bliver du klogere på til den snak, for hvis chefen oprigtigt ønsker at du trives, så vil det også fremgå i samtalen. 


3. Når du forhåbentlig har haft en god snak med din chef, så følg op på de ting, I har aftalt. Gør det velovervejet og konstruktivt. Træk vejret og lad ikke din frustration styre, hvordan du får formuleret din opfølgning. Forhåbentlig er det for mange opgaver på chefens bord, som gør, at du ikke oplever en ændring så hurtigt som ønsket. Men det kan desværre også handle om, at chefen slet og ret er en dårlig chef, som ikke ønsker at ændre på status quo. 


4. Hvis det er sidstnævnte, så tal med din tillidsrepræsentant eller HR. De kan ikke ændre din chefs adfærd, men kan bistå dig, hvis du vælger at tage endnu en snak med din chef. Måske kan de også se et andet job i virksomheden til dig, hvor du kan få en anden og bedre ledelse. 


5. Hvis ovenstående heller ikke hjælper, er tiden desværre kommet til, at du ser dig om efter andre jobmuligheder. Livet er kort og man skal have det bedst muligt undervejs. Chefen flytter sig næppe foreløbig og hvis du skal undgå at din manglende trivsel udvikler sig til en stress sygemelding, så må du tage konsekvensen og passe på dig selv. 


Det kan virke bund uretfærdigt – særligt hvis man ellers er glad for sit arbejde og kolleger. Men i givet fald er du ikke den første, som har taget den svære beslutning og mange oplever, at det giver en forøget styrke og mindre stress, når man tager kontrol over sin situation. 


Pas godt på dig selv

Pas bedst på muligt på dig selv i den periode – sørg for at få din søvn, spis sundt, motionér, vær sammen med mennesker i fritiden, der giver dig energi og hvis du ikke allerede har en hobby, så find en, hvor du kan få afløb for din kreativitet. Den kreativitet, der er stagneret på arbejdet, fordi du har en dårlig chef. Metaforisk formuleret, så mal den sten på vejen, som du ikke kan flytte. 


Når du fylder dine depoter op med gode ting, vil du opleve, at dit arbejde ikke længere går dig på i samme udstrækning. Du ved, at det har en udløbsdato og at der sandsynligvis venter noget bedre på dig. Den dag kommer, hvor du kan se tilbage på det og klappe dig selv på skulderen over, at du stod op for dig selv og gjorde noget ved din mistrivsel. 

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere