Kriseterapi

af GoMentor

Sidst opdateret 4-9-2020

Reviewer Betina Kimma Svendsen

Går du igennem en krise?kvinde i krise græder og har brug for kriseterapi hos en psykolog

Det er ganske normalt, at en rystende og unormal begivenhed giver anledning til usædvanlige reaktioner og stærke følelser i en periode. Det er ikke et tegn på svaghed, eller at man er ved at blive “skør i hovedet”. Familie, venner og eventuelle arbejdskolleger vil måske også lægge mærke til, at man har forandret sig. Det er derfor vigtigt at kende til disse forandringer, både for én selv – og for omgivelserne. Hvis man kender de reaktioner, der er normale og almindelige efter svære hændelser, er det lettere at acceptere egne reaktioner og godtage dem som rimelige i forhold til den påvirkning, man har været udsat for. Det er normalt at reagere i en ikke normal situation.


Akut kriseterapi

Pludselig opstået krise og sorg, vil ofte påvirke tilliden til den hidtidige stabile fornemmelse af os selv og tilliden til andre. I akutte situationer er der behov for støtte til at forholde sig til tabet og den ændrede livssituation. Selvom kriser er et eksistentielt vilkår ved tilværelsen, kan et tab forekomme ganske uoverkommelig og meningsløst. Her vil der ud over behovet for at kunne støtte sig til ens nærmeste, både i den akutte tid og på lidt længere sigt, være behov for, at en udenforstående hjælper med at finde vej til lindring.


Krisesituationer på arbejdspladsen

Det er svært at tænke klart i akutte krisesituationer på arbejdspladsen – men det er i disse situationer særligt vigtigt at vide, hvad man skal gøre. Når mennesker mister én, der står dem nær – eller kommer ud for et alvorligt ulykkestilfælde, oplever de fleste, at deres  reaktioner, psykiske såvel som fysiske, er anderledes end sædvanligt. Det kan være reaktioner opstået akut pga. stress, belastning, tab, konflikt, kritisk sygdom mm. Kriser kan opstå både som følge af private eller arbejdsrelaterede forhold.


Hvad er kriseterapi?

Det terapeutiske arbejde har til formål at undgå udviklingen af langsigtede belastningssymptomer. Akutte kriser med akutte symptomer vil ofte danne afsæt for et mere målrettet arbejde med at integrere den pludseligt opståede forandring, i det liv der skal leves fremadrettet. Herigennem udvikles også evnen til at håndtere belastninger ved fremtidige, udfordrende livsbegivenheder. At tale om de følelser og reaktioner der opleves, er vigtigt, og netop noget kriseterapi kan hjælpe med. Med terapi kan du få hjælp til at forstå din situation og komme godt ud af den.


Det skal du være opmærksom på i kriser

  • Sørg for, at du har nogen at snakke med.
  • Forsøg at opretholde dine sædvanlige rutiner.
  • Dine reaktioner og følelser kan være stærke, men er normale.
  • Overvej, om du har brug for hjælp til at komme videre.
  • Giv dig selv den tid, du har brug for til at komme ovenpå igen.

 

Del dine tanker og følelser med andre. I tiden efter hændelsen oplever mange, at jo mere de taler om det, der er sket, jo mere acceptable og mindre ubehagelige bliver tankerne om det. Det opleves som en lettelse at snakke med andre. De fleste kan ved egen, familien og venners hjælp komme gennem den svære tid og efterhånden vende tilbage til en normal hverdag, hvor oplevelserne på en naturlig måde er kommet på afstand. Nogle hændelser griber så voldsomt ind i vores liv, at det at tale med en professionel fagperson kan være et godt og nødvendigt supplement til den hjælp, vi giver hinanden.


Hos GoMentor har vi flere psykologer og psykoterapeuter der tilbyder akutte samtaler ifm. pludseligt opståede krisesituationer, der kræver en umiddelbar støtte eller stillingtagen. Det kan være med fremmøde på en klinik eller gennem online terapi, hvor du kan få øjeblikkelig hjælp.

Få hjælp med kriseterapi

Britta Sjøholm Melean Schädtler Maxim Ugleholdt Kristine Graugaard
Brug søgning via postnummer

Se udvalgte mentorer nedenfor

 

Få hjælp med kriseterapi

Britta Sjøholm Melean Schädtler Maxim Ugleholdt Kristine Graugaard

Vi samarbejder med



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere