Særligt sensitiv? 10 genveje til en blidere hverdag

Skrevet d. 7-9-2018 12:57:19 af Natalina Gabriel

Særligt sensitiv? 10 genveje til en blidere hverdag

https://pics.gomentor.com/p/id_6fc06c5e65734606a9271a8de97aabb7__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/NatalinaGabriel.jpg

Inspiration til at leve et liv i balance med dine sensitive sider. Er du en af de ca 20% af befolkningen som har et nervesystem, der sanser og mærker livet mere intenst end gennemsnittet? Så læs mine 10 genveje til at leve livet i samklang med din sensitivitet og blive mere bevidst om fordelene og styrkerne ved at være sansestærk.

 

1. Forstå din særlige sensitivitet – og hold af dig selv som du er

Søg information om det at være særligt sensitiv, så du bedre forstår (og accepterer) dig selv og dine styrker og udfordringer. Lav en liste over alle de fordele og positive sider, du har som særligt sensitiv. 

 

2. Find ud af hvad der er dine behov – og respekter dine grænser

Det er vigtigt at kende dine unikke behov, så du kan indrette dit liv, så det giver dig ro og balance. Læg mærke til, hvad der giver dig energi og hvad der dræner dig for energi. Øv dig i at vælge de aktiviteter til, der giver dig energi og fravælge de ting, der dræner dig. Lær at sige fra over for dig selv og andre.

 

3. Planlæg og prioritér

Som særligt sensitiv har du brug for ro og fordybelse for at trives. Brug din kalender aktivt til at planlægge din dag og din uge, så du ikke overbooker din tid og dermed risikerer overstimulering. Hvis du ved, at der venter dig en krævende opgave, så sørg for at sætte god tid af både før og efter. Så sikrer du, at du har nok tid til forberedelse og efterfølgende tid til at genvinde din energi.  

 

4. Sæt tid af til at finde indre ro og fordybelse hver dag

Find ud af hvad der giver dig indre ro og sørg for at tage en eller flere pauser hver dag til dig selv og din fordybelse. Måske nyder du at gå en tur i naturen, høre musik, meditere eller fordybe dig i en god bog. 

 

5. Øv dig i at være til stede i nuet – vær bevidst nærværende

Lær mindfulness teknikker. En enkel øvelse er at fokusere på dit åndedræt. Træk vejret dybt og øv dig i at være bevidst til stede dér, hvor du er lige nu. Mindfulness er meget effektiv til at beskytte mod overstimulering, stress og bekymringer.

 

6. Mærk kroppen, brug kroppen

Det er meget givende for din sensitive natur at komme ned i kroppen og mærke dig selv. Du får jordforbindelse og slipper tankemylderet. Brug kroppen så ofte som muligt, hvad enten du kan lide at løbe, danse, cykle, svømme, dyrke yoga, få massage eller give dig selv massage, tage et dejligt varmt bad eller fodbad.

 

7. Udtryk dine kreative sider

Mange særligt sensitive har kreative eller kunstneriske evner og det kan være meget givende at give plads til at udfolde disse sider. Find ud af om du har lyst til at udtrykke dig gennem at skrive, male, spille musik, ordne have eller bruge din kreativitet på en anden måde. 

 

8. Lev sundt og få tilstrækkeligt med søvn

Spis sund kost, drik vand og sov godt. Vær opmærksom på at særligt sensitive kan være følsomme over for fødevarer som sukker, koffein, tilsætningsstoffer osv. Også tilstrækkelig med søvn er vigtigt for balancen, så sørg for at skabe gode rammer for din nattesøvn.

 

9. Vær sammen med andre særligt sensitive

Det kan være meget givende at være sammen med andre særligt sensitive. I selskab med en særligt sensitiv behøver du ikke at forklare, hvordan eller hvorfor du har det, som du har det og du vil kunne opleve den rummelighed, omsorg og dybde, som er en del af den særligt sensitive natur.

 

10. Acceptér dig selv og din særlige sensitivitet. 

Elsk dig selv som du er med dine særligt sensitive sider. Giv slip på selvkritik og negative tanker om at du er anderledes. Se din særlige sensitivitet som en gave, indret dit liv så du sikrer dig mest mulig balance og øv dig i at håndtere de udfordringer, der dukker op.

 

Hvis du er sensitiv og kan mærke at du har behov for at blive mere afklaret omkring din sensitivitet og/eller gå i dybden med noget af det, der er svært ved at være sensitiv, så er du hjertelig velkommen til at kontakte mig og høre nærmere om mine individuelle samtaleforløb og gruppeforløb for særligt sensitive i Mindfulness & Self-Compassion.

 

”Det er igennem den dybe erkendelse 

af vores sårbarhed, at vi finder 

vores sande styrke”

 

Daniel Stern

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.