Tre nemme øvelser til et positivt mindset og mere selvtillid

Skrevet d. 16-3-2021 14:09:17 af Heidi Holmskov Larsen - Coach, Business coach, Børn og unge coach, Psykoterapeutstuderende, Mentor

Det du har fokus på, får du mere af…

Hvordan er dit fokus? – væk fra eller henimod noget?


Hvis dit fokus er ’væk fra’ – er det fordi du forsøger at slippe væk fra noget ubehageligt.

Når du forsøger at undgå noget, så handler det ofte om frygt og bekymringer for alt dét, der kan gå galt. Det kan være du husker tidligere ubehagelige oplevelser, som nu har bidt sig fast og ikke vil give slip.

Problemet er, at det kan blive som en evig flugt – og det er i sig selv ikke særligt behageligt. Det er derfor vigtigt, at du er i stand til at ’se frygten i øjnene’ og finde en anden måde at håndtere dét, der er svært og ubehageligt.


Sæt i stedet fokus på dét, du ønsker at opnå – altså et henimod fokus.

Når du først har et fokus på dét, du ønsker (i stedet for 'at flygte'), så vil det styrke dig og give dig mere glæde i livet.


Det handler om dit mindset

For at kunne ændre på dét, du gør – så kræver det, at du også ændrer måden, du tænker og føler – om dig selv, om andre og generelt om livet.


Tre simple øvelser til et mere positivt mindset

Der er mange øvelser og metoder til at arbejde med et positivt mindset. Du får tre af dem her, som er nemme at gå til:


Øvelse 1: ”Skriv tre-fem gode ting ned -princippet”


Skriv min 3-5 gode ting ned (gerne flere ting) sidst på eftermiddagen/om aftenen – som er sket i løbet af dagen.

Det kan være noget, du har gjort for andre, eller noget andre har gjort for dig – eller måske en anden. Noget du oplevede som godt, dejligt, sjovt eller lign. – så længe det er positivt og føles godt.


Øvelse 2: ”Taknemmelighedsprincippet”

Skriv alle de ting ned, som du er taknemmelig for – på små sedler, som du enten kan hænge op hvor du ofte vil se dem (et eller gerne flere steder).

Eller du kan folde dem sammen og lægge dem i en ’taknemmeligheds-krukke’, som du kan tage op og læse og minde dig selv om, når du har haft en udfordrende dag - eller hvis du er inde i en periode, hvor du er lidt trist.


Eksempler:
Det kan fx være gode venner/veninder eller kolleger, et godt helbred, kæledyr, familie, sportsaktiviteter, et spændende arbejde, skole/uddannelse, når solen skinner, det sner, noget du har opnået/haft succes med (stort som småt) eller andre ting eller mennesker, som du er taknemmelig over.
Det kan være svært at komme i gang og ofte tænker vi slet ikke over, hvor meget vi egentligt har at være taknemmelige for – når livet bare ’kører derud af’ eller hvis ’vi er nede i et sort hul’, hvor de negative tanker styrer.
Spørg evt. andre, hvad de er taknemmelige for, det kan være, at det kan inspirere dig.

Øvelse 3: ”Positive ting andre siger om dig-plakaten”
Bed dem du kender om at sige eller sende udsagn om, hvad de godt kan lide ved dig, det de værdsætter hos dig.
Fx: ”Du er… og det betyder xx for mig”


Skriv det enten direkte på ’plakaten’ - fx en A-3 side eller A-4 side alt efter hvad du har liggende eller kan skaffe.


Det kan også være flere ’plakater’ med hver deres emne, hvad der nu giver mening for dig. Det er kun fantasien og kreativiteten, der sætter grænsen – alt er muligt og tilladt, så giv den gas. Det gør jo heller ikke noget, at det er sjovt og kreativt.


Du kan også sætte et billede op af dig, så du kan se dig selv og i din hjerne og krop få ’koblet’ det til alle de positive udsagn om dig.


Det hjælper på processen, at du både kan se, høre og mærke, hvor betydningsfuld du er for andre. Det bidrager til et mere positivt mindset, selvtillid og et styrket selvværd.

Har du brug for hjælp til at få et mere positivt mindset?

Hvis du vil vide mere eller tænker, jeg måske kunne være den rette til at hjælpe dig (eller en du kender) med at skabe et mere positivt mindset – og styrke selvtilliden. Så er du altid velkommen til at kontakte mig eller booke en uforpligtende forsamtale via min GoMentor profil.


Her kan du også læse mere om mig - og det jeg arbejder med.


Kærlige hilsner

Heidi

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.