Relationsangst

Skrevet d. 28-8-2020 13:54:40 af Julie Kyhn - Coach, Børn og unge coach, Familieterapeut/-rådgiver, Terapeut

Jeg oplever lige nu i min virksomhed, at der er et tema, som går igen og igen, nemlig relationsangst.


Både unge og voksne klienter, der bliver så udfordret i mange af de fællesskaber de færdes i, at de oplever angstlignende symptomer som åndedrætsbesvær, kvalme, uhensigtsmæssig hjertebanken fordi, de bliver bange for omgivelsernes bedømmelse, når de skal sætte sig selv og deres egen personlighed i spil.


Hvis det giver genklang hos dig, så er du måske én af dem, der føler, du går glip af de nære relationer, hvor der er mulighed for dybe inspirerende samtaler eller måske griber du ikke chancen for at trække nye nære relationer ind i dit liv.


Hvorfor får jeg sådanne symptomer?

Min erfaring er at ”rollen”, den person, du har skabt, for at overleve på et givent tidspunkt, er blevet så stærk og fremtræden, at kroppen nu siger fra, og så kommer de angstlignende symptomer, fordi ”rollen” du har skabt, har været vigtig på et tidspunkt, men samtidig har du lukket hjertet ned og glemt hvem du inderst inde er. Når den du inderst inde er, ikke resonerer med den, du viser ud af til, så er kroppen så klog, at den forsøger at bremse dig alt, hvad den kan, og derfor kommer symptomerne.


Det er vigtigt at du reagerer på dine symptomer, de er der af en årsag. Det er irriterende og begrænsende, men spørg i stedet for, hvad er det din krop prøver at fortælle dig.


Arbejd med begrebet accept. Stop med at bekymre dig om, hvordan du får andres accept og definere dig selv ud fra dine omgivelser altså, hvordan du tror andre ønsker du skal være. Der vil altid være én eller flere, der vil sige noget, kigge på en bestemt måde, eller noget helt tredje, som vil give dig en følelse af at du ikke er god nok. Men ofte foregår det alt sammen i dine tanker, det har ikke noget med virkeligheden at gøre.


Du vil aldrig lykkedes med at få følelsen af andres fulde accept, fordi det i virkeligheden er en rolle, du udspiller.


Det er en afgørende proces at arbejde med tankemylderet og overtænkningen. Dine tanker styrer konstant dine følelser og omvendt, og dine følelser vil ofte uden du er klar over det søge hen til de genkendelige negative følelser, fordi det er det kroppen, kender til.


Du skal forsøge at stoppe med at retfærdiggøre overfor dig selv, at det er andre personer, der bærer ansvaret eller har skyld i, at du ikke kan leve det liv, du føler du har lyst til. Kender du det, at man siger til sig selv: ”Når det der sker, så bliver alting godt, eller hvis han eller hun bare kunne gøre sådan, så ville alt blive godt”. Det sker aldrig, og det bliver så sårbart at være dig, hvis du er afhængig af, hvad andre gør og siger.


Du vil blive elsket og få succes i dit liv, når du har tanker og følelser der responderer med de visioner og ønsker, DU har for fremtiden.


Begynd at spørge dig selv, hvilke tanker ville du tænke i dag, som kunne give dig en rar følelse af dig selv, og hvilken adfærd ville du så have.


Ovenstående problematikker har jeg stor erfaring i at hjælpe med, så hvis du kan nikke genkende til noget af det jeg har skrevet og kunne tænke dig en session, så gå ind på min profilside og book en tid. 

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere