Søvnrytmeforstyrrelse

af GoMentor

Sidst opdateret 15-1-2020

Reviewer GoMentor

Søvnrytmeforstyrrelse

Hvad er en søvnrytmeforstyrrelse?

Der findes to former for søvnrytmeforstyrrelser – udefrakommende og indefrakommende. Førstnævnte opleves ofte for personer med jetlag, eller folk der har forskellige arbejdstider hver dag. Den anden type findes i fire forskellige varianter: Forsinket søvnfase syndrom, udvidet søvnfase syndrom, Non-24 syndrom og uregelmæssige søvnmønstre. Det er en søvnforstyrrelse, der påvirker ens evne til at gå i seng og vågne ved samme tid hver dag.

De fleste, der lider af denne søvnforstyrrelse, kender ikke engang navnet på den, men søvnrytmeforstyrrelse påvirker mange og forstyrrer søvnrytmen. Læger anbefaler, at den bedste måde at forblive sund på er at sørge for, at man går i seng og står op ca. samtidig hver dag. Det medfører, at kroppen kan fungere optimalt på døgnbasis. For nogle kan søvnrytmeforstyrrelse dog skabe problemer i relation til dette.

Den menneskelige søvnrytme

For at forstå, hvorfor søvnrytmeforstyrrelse er en søvnforstyrrelse, er det vigtigt, at man ved lidt om den normale søvnrytme hos mennesker. Dette vedrører, hvornår man går i seng, hvornår man står op, og hvornår på dagen man kan yde sit optimale. Et kronologisk døgn varer 24 timer, men menneskets døgnrytme varer 25 timer. De fleste kan finde ud af at tilpasse deres indre ur til kronologisk tid. For nogle medfører søvnrytmeforstyrrelser dog, at man ikke er i stand til at have normale søvnrytmer i løbet af ugen.

Søvnforstyrrelser i forhold til søvnrytmen

Der findes mange forskellige søvnforstyrrelser, der påvirker personer over hele kloden. Selvom de søvnforstyrrelser, der påvirker søvnrytmen, er mindre almindelige end andre, er det stadig et problem for mange. Hvis du har nogle af symptomerne på søvnrytmeforstyrrelser, findes der mange behandlingstilbud, der kan hjælpe.

Former for søvnrytmeforstyrrelser

  • Forsinket søvnfase syndrom – Besvær med at komme i seng ca. samtidig hver nat.
  • Udvidet søvnfase syndrom – Besvær med at sove om morgenen og besvær med at holde sig vågen om aftenen.
  • Non-24 syndrome (Non-24) – Man går senere og senere i seng hver dag.
  • Uregelmæssige søvnmønstre – Uregelmæssige søvntider med adskillige søvnperioder i løbet af dagen.

Symptomer på søvnrytmeforstyrrelse

  • Man er søvnig i dagtimerne
  • Manglende evne til at få regelmæssig søvn
  • Man vågner på forskellige tidspunkter fra dag til dag
  • Man går i seng på forskellige tidspunkter fra dag til dag
  • Et ikke-24 timers søvnmønster I nogle tilfælde søvnløshed

Behandling af søvnrytmeforstyrrelse

  • Terapi – Der er mange metoder, der kan udbedre søvnrytmeforstyrrelser, herunder lysterapi, til adfærdsmodificering og træning. Kronoterapi er en bestemt terapiform, der har vist sig særligt effektiv i forhold til søvnrytmeforstyrrelser.
  • Medicin – For nogle kan medicin, såsom melatonin, hjælpe til at gøre ens søvnrytme mere regelmæssig. 
  • Selvom videnskaben er kommet langt, er der stadig nogle, der ikke kan hjælpe. Deres krop opretholder en anderledes døgnrytme.

Øget søvntræng

De fleste holder af at sove, men hvis en overdreven søvntrang står på i mere end en måned, kan det være et tegn på øget søvntrang. Andre symptomer på denne søvnforstyrrelse tæller bl.a. adskillige lure i løbet af dagen. Der er mange adskillige faktorer, der forårsager denne søvnforstyrrelse, både fysiske og psykiske. Søvnhygiejne – det at få tilstrækkelig søvn hver nat – er en vigtig del af det at leve sundt. Det er derfor, vi har udarbejdet en platform for online terapi af denne og mange andre søvnforstyrrelser her hos GoMentor. Denne søvnforstyrrelse er relativt normal, men der er mange, der ignorerer symptomerne, og tror, at det går i sig selv igen. Efter at du har læst lidt mere om øget søvntrang, finder du information omkring, hvordan du kan få hjælp via GoMentor.

Årsager til øget søvntrang

Når det kommer til årsagerne til øget søvntrang, er der en del faktorer, der kan spille en rolle i udviklingen af denne søvnforstyrrelse. Der kan være medicinske årsager, såsom et traume mod hjernen. Andre fysiske årsager tæller bl.a. medicinering, stofmisbrug eller selv noget så simpelt som en omstrukturering på arbejdet. Nogle tilskriver denne forstyrrelse til en bestemt del af hjernen – hypotalamus – men dette er endnu ikke videnskabeligt bevist. Årsagen til denne forstyrrelse er af vigtighed for behandlingen, men første gang man bliver opmærksom på problemet, vil måske være i forbindelse med de mange symptomer på øget søvntrang.

Symptomer på øget søvntrang

De fleste oplever perioder, hvor de har et lidt større søvnbehov end normalt, men hvis denne søvntrang varer ved i længere end en måned, kan det være et tegn på øget søvntrang. Et andet symptom, der ofte observeres, er adskillige lure i løbet af dagen, også selvom man har fået mere end otte timers søvn om natten. Det skal dog indskærpes, at denne adfærd skal dog vare ved i mere end en måned, før man får stillet diagnosen. Hvis symptomerne opstår, og de ignoreres, kan der udvikles negative følgevirkninger. Det er derfor, det er vigtigt at få behandling for øget søvntrang, hvis symptomerne opstår.

  • Voldsom søvnighed i mere end en måned
  • Lang perioder med meget dyb nattesøvn
  • Meget søvn i løbet af dagen
  • Søvn virker ikke opfriskende

Behandling af øget søvntrang

Fysisk træning og sund kost kan virkelig hjælpe på øget søvntrang. Hos GoMentor har vi tilknyttet en række uddannede terapeuter, der har specialiseret sig inden for denne søvnforstyrrelse, og de kan hjælpe med at finde den bedste metode til at overvinde øget søvntrang på. Den anden del af online behandling af øget søvntrang omfatter terapi, der gør en i stand til at høre på og interagere med andre, der lider af samme søvnforstyrrelse. Selvom man måske godt kan overvinde øget søvntrang uden hjælp, vil online terapi via GoMentor gøre hele processen lettere.

Få hjælp til søvnrytmeforstyrrelse

Allan Frøstrup Karen Hastrup Thomas Bøttern Susanne Schatz
Få hjælp online fra kun 149 kr./uge

Vi samarbejder med



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere