hvordan skaber du nærvær med dig selv og andre i denne svære tid?

Skrevet d. 16-4-2020 11:25:35 af Inge Pedersen - Psykoterapeut

Hvordan skaber du nærvær med dig selv og andre i denne svære tid?

Muligheden for nærvær med dig selv og dem af dine kære du kan være sammen med i denne svære tid. har aldrig været så stor som nu, måske syntes du denne tvungen mulighed for nærvær er irriterende og måske ligefrem stressende fordi du ikke kan gøre alle de ting du plejer i din hverdag, ja lige række ud efter dem du holder af, eller gå i byen og spise, handle eller hvad du nu elsker at gøre og bruge din tid på.

Vi er alle på mange måder blevet udfordret på hvordan vi skal leve vores hverdag når vi ikke kan gøre det vi plejer, når vi for en periode i vores liv er tvunget pga. alvorlig virus til isolation, nogle mister desværre job og andre bliver ramt af virussen, men uanset om vi er ramt selv eller kender andre der er ramt, så præger det vores hverdag og vores evne til at være nærværende kan svigte os, fordi vores hjerne er fyldt med bekymringer for hvordan det skal gå os, om vi blive syge, mister job, hjem osv.

Listen af bekymringer er uendelig og hvis vi ikke prøver at give slip i perioder på dagen for alle bekymringerne, kan vi udvikle stress eller angst for det, da vi er ude i et felt hvor vi ikke har mulighed for at kontrollere det, noget vi mennesker elsker nemlig at have kontrol med alt hvad der skal ske i vores liv. Derfor er denne svære tid også en tid hvor du har mulighed for at øve dig i at lære at blive din egen ekspert i at være nærværende i alt hvad du foretager dig, når du læser en bog, ser en film, taler i telefon reflektere over hvad var det egentligt jeg så og læste og hørte jeg ordentlig efter hvad han/hun sagde i telefonen? ofte kan vi når hverdagen bare køre derudaf, måske erfare at vi ikke lige var nærværende nok! ”Man Kan populært sige at mange af os lever normalt et liv der bedst kan sammenlignes med et stykke tøj, som hvirvler lynhurtigt rundt ude langs siderne af vaskemaskinen under centrifugeringen, der er fuld fart på, men tomt i midten”.job, parforhold, børn, faste udgifter, ambitioner og vores evigt skiftende følelser og tanker. Alt sammen meget spændende, inspirerende og også lærerigt, det er kraften og saften i vores liv.”

Men det betyder også at for mange af os at vi næsten konstant finder os i denne hvirvlen rundt, klasket op ad siderne og er ikke centrede ” i os selv”. ofte er vi mere fraværende end til stede, delvis optaget af noget andet og i gang med noget tredje! Ja men andre ord mangler at være nærværende. Men nu har denne verdens pandemi tvunget os til at være nærværende uden at vi bliver beskyldt for at være for navlebeskuende, så hvorfor er det så, så svært stadig at skabe nærvær når vi nu har tiden til det?

Ganske enkelt fordi det er lige som med en muskel der skal trænes, så skal vi også lære os selv at træne os selv i at være nærværende i alt hvad vi gør og lære at bruge nærværets kraft. Det kan vi gøre på mange måder i dag, naturen er et godt sted at lære at være nærværende, den kræver intet af dig andet end dit nærvær og opmærksomhed, meditations øvelser i naturen hjælper dig til ro og nærvær med dig selv. når du har lært kunsten at lede dig selv med nærværets kraft, vil du opdage at din evne til at være nærværende med andre også øges.

Du vil erfare dette som citatet her siger: Den største gave vi kan give os selv og hinanden, er vores fulde opmærksomhed. (Richard Moss) Hvis du syntes det kan være svært at komme i gang med at træne øget nærvær til dig selv og andre, så gå ud i naturen og træn i små bidder nærværet og du vil langsom opleve hvordan din opmærksomheds evne forbedres jeg bruger selv effektive mindfullness øvelser  i min terapihave hvor jeg dagligt  hjælper mennesker der er stress og angst ramte som en del af behandlingen og som folk fortæller mig at de virker og er glade for dem. Har du svært ved at  komme igang selv ,så prøv at booke en time i haveterapi og lær nemt og enkel  at  genskabe nærvær med dig selv og samtidig lære at fjerne evt stress  og mærk forskellen meget hurtigt. 

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere