Er du empatitræt?

Skrevet d. 3-10-2019 11:36:51 af Sahndra Bignon - Coach, Mentor

Begrebet er ikke nyt, men jeg stødte først på det for nyligt. Empatitræthed gav så meget mening for mig, at jeg tænker jeg vil dele det med dig også. Engang var det et begreb der hovedsageligt blev brugt til nødhjælpsarbejdere og læger, men nu dækker begrebet også over mennesker som dig og mig. Når du arbejder eller omgås med sårbare mennesker eller kriser, enten som lærer, terapeut eller pårørende til alvorlige syge, så er der en stor risiko for at du bliver ramt af empatitræthed eller ”Compassion Fatigue”. Det ses sågår hos helt unge i dag, som følge af den mængde af billeder og information vi hver dag bliver bombarderet med på sociale medier. 

 

Symptomerne kan ligne det man oplever ved stress eller PTSD, men her hjælper det ikke at behandle med ordinær medicin og stresshåndtering. For når man er empatitræt behøver man ikke skifte job eller blive sygemeldt på ubestemt tid – men der skal handles hurtigt, for bægeret er fyldt. Fyldt op af at yde omsorg og føle empati for andre mennesker i en sådan grad, at man ikke kan mærke sig selv længere. Symptomer kan være træthed, isolering, vrede, hukommelsestab og kropslige symptomer. Løsningen er at du prioriterer dig selv først, noget vi har en tendens til at synes er egoistisk og ikke noget man kan tillade sig som behandler eller forældre. Men det er det der skal til og det kan gøres helt lavpraktisk, som at du ikke altid er til rådighed og besvare mails eller beskeder døgnet rundt. At du husker at sætte tid af til dig selv i din kalender i løbet af ugen – disse aftaler kan IKKE flyttes J- og at tænke på den energi som du hver dag giver til andre, som en beholder der også skal fyldes engang i mellem. Det er det sværeste i verden at prioritere sig selv, men når du begynder at gøre det, vil du kunne være mere tilstede og nærværende end nogensinde før. 


Transformation coaching kan være en af vejen ud af denne tilstand. Gennem få sessioner kan vi sammen forvandle din stress tilstand til en mere rolig og mindful tilstedeværelse. 

Læs mere om: Stress Udbrændthed

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere