Afstresning

Skrevet d. 19-4-2019 14:16:26 af Tina Nielsen - Coach, Mentor, Mentaltræner, Stresscoach

Kortvarig og langvarig stress

Stress er en tilstand vi kommer i, når vi oplever en belastende situation. Det kan være kortvarigt eller langvarigt.

Den kortvarige stress er, når vi belastes i kort tid og belastningen ikke er voldsom for os. Det er som udgangspunkt ikke skadeligt for os. Ved kortvarig stress vil stress-symptomerne forsvinde igen, når vi fjerner belastningen og lige får pustet ud igen. 

Den langvarige og skadelige stress opstår typisk som en reaktion på enten en længerevarende fysisk, mental eller følelsesmæssig udfordring, eller en meget voldsom belastning, hvor vi ikke oplever at have tilstrækkelige med personlige ressourcer for at løse eller påvirke udfordringen. 

Ved stress så kører hjernen simpelthen for hårdt. Sker det over for lang tid uden, at vi evner at komme ned i gear igen, så kan det ende galt.

 

Stress-symptomer

Hvilke symptomer vi får, kan være meget forskelligt og kan være;

  • fysiske
  • psykiske 
  • og sociale/adfærdsmæssige.

Typiske symptomer ved langvarig stress er afbrudt søvn, søvnløshed, tankemylder, hjertebanken, trykken for brystet, psykiske påvirkninger – listen er lang. Det kan være meget individuelt hvilke stress-symptomer vi hver især oplever. Der er god grund til at tage symptomerne alvorligt.

 

Afstresnings-råd

Kender du dine egne stress signaler og reagerer du på dem? Hvis ikke, så er det et godt råd at blive bevidst om dine egne signaler, så du kan tage hånd om det og handle på signalerne, så situationen ikke udvikler sig. 

Et andet godt afstresningsråd er at få hjernen ned i gear. Søvn er afgørende for at vi har det godt, det opbygger også krop og sind. Søvn ”renser” hjernen når vi sover, og får dermed hjernen ned i gear igen. Problemet for mange stressramte er søvnløshed eller afbrudt søvn, hvilket kun forværrer situationen.

Derfor er mentaltræning et godt værktøj til at forbedre din søvnkvalitet, mindske tankemylder og dermed give mere ro. Andre meditative metoder er også gavnlige. 


Både stress-forebyggelse og stress-håndtering kan være vanskeligt at stå med alene. Har du brug for en som kan hjælpe dig med hvornår og hvordan du skal reagere på stress, så kontakt mig og hør, hvordan jeg kan hjælpe dig.

Læs mere om: Stress Søvnproblemer

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere