Lær at håndtér din angst og bliv mere selvsikker

Skrevet d. 16-3-2021 13:48:55 af Heidi Holmskov Larsen - Coach, Business coach, Børn og unge coach, Psykoterapeutstuderende, Mentor

Kunne du godt tænke dig at gå til eksamen eller i andre situationer kunne præstere dit bedste - uden at ’klappen går ned’ eller ’du går i sort’?


Det helt naturligt at blive usikker, nervøs, genert eller føle frygt eller angst.

Det er først et problem, når frygten låser dig fast, så du ikke er i stand til at gøre det, du ønsker - fx se andre mennesker, gå til eksamen eller fremlægge noget foran din klasse, kollegerne – eller hvad der føles skræmmende for dig.


Det er derfor vigtigt, at du lærer at håndtere din frygt, angst, usikkerhed osv., så du kan leve det liv, du ønsker.


Du får her et par gode råd til, hvordan du kan øve dig i at gå fra din grønne, trygge zone til din gule udviklingszone – uden du lander i den røde panik-zone. For lander du i den røde zone, så er det at du risikerer, at du 'går i sort' eller i panik, fordi den primitive del af din hjerne har lukket ned.


Først en kort beskrivelse af ’de tre zoner’ – og nærmeste udviklingszone. Så du ved, hvordan du opnår læring og udvikling ved at gå fra din trygge zone til din udviklingszone - uden at ende i frygt-zonen.


De tre zoner består af:

Trygheds-zonen (den grønne zone)

Udviklings-zonen (den gule zone)

Utrygheds-zonen (den røde zone)



Den grønne zone – tryghedszonen

Når du er i den grønne zone, føles det rart og trygt.


Den gule zone – udviklingszonen

Når du bevæger dig fra din trygge zone til den gule zone, udviklingszonen, vil du ofte få en følelse af usikkerhed og nervøsitet. Det kan fx komme til udtryk ved, at du får svedige hænder, dit hjerte banker, stemmen eller kroppen ryster, eller du får lidt varme, røde kinder eller andre lign. fysiske tegn - men uden at du går i panik.


Den røde zone – utryghedszonen

Hvis du ‘lander’ i den røde zone, utryghedszonen, så vil du opleve en ubehagelig følelse af utryghed. En følelse, som kan få dig til at ‘gå i sort’, så du hverken kan tænke, se eller sige noget. Det kan være en følelse af, at du bliver kvalt eller begynder at ryste voldsomt - og måske får et angstanfald.



Hvordan udvikler du dig – uden at ‘lande’ i den røde zone?

Øvelse gør mester…


Tag små skridt ud i din udviklingszone

Du udvikler dig bedst ved at tage små skridt ud i den gule zone – og hele tiden mærke efter, hvor langt du kan gå. Der hvor du ’kun’ oplever en følelse af nervøsitet og usikkerhed (stemmen måske dirre lidt eller dine hænder bliver lidt svedige) – men stadig er i stand til at klare en bestemt opgave eller situation (måske med lidt støtte og hjælp).


Det er vigtigt at du ikke presser dig selv så meget, at det bliver så ubehageligt, at du risikerer at ‘gå i sort’ eller få et panikanfald, så du ingenting kan.


Et eksempel

Hvis du fx ønsker at holde foredrag eller holde en tale for mange mennesker, men du er nervøs for at fremlægge for klassen eller kollegerne, så vil det fx være godt at starte med at fremlægge for et par gode venner, veninder, klassekammerater eller et par familiemedlemmer – altså overfor mennesker, som du føler dig tryg hos.


Når du har øvet dig nogle gange, vil du mærke, at du langsomt bliver mindre og mindre nervøs, jo flere gange du har stået i situationen (med mindre du har taget et for stort skridt og er endt i den røde zone).


Stier i hjernen

Det kan beskrives som at gå i en skov med en masse træer og højt græs - hvor der kun er en enkelt tydelig sti.


Hvis du er vant til at gå på den velkendte sti i skoven – og vælger at bevæger dig ud i det høje græs, hvor du ikke har været før. Så vil det føles fremmed og utrygt, fordi det er uden for din ’trygge zone’. Dér, hvor du ikke ved, hvad du møder.


Hver gang du går på den samme sti (altså øver dig i noget nyt) jo mere nedtrampet, tydelig og velkendt bliver stien - så den efterhånden vil begynde at føles tryg.


Jo flere gange du går på den samme sti (altså øver dig i noget nyt) jo tydeligere og mere velkendt bliver stien. Med tiden og træning, bliver det lettere, mere trygt og velkendt at gå på stien.


Hver gang du på denne måde gør noget nyt - og du lykkedes med det, vil det give dig en følelse af succes og styrke din selvtillid og selvværd. Så sørg for at tage små sikre skridt, som du ved, du kan klare, så du opnår succes og undgår at falde i frygtfælden.


Hvis det skulle ske, så 'op på hesten igen' - det kan kræve lidt træning at finde ud af, hvor dine grænser går. Husk på, at angst ikke er farligt, det er 'blot' en følelse, der får os til at reagere uhensigtsmæssigt i bestemte situationer. 


Stien kan gro til

Hvis det er længe siden, du sidst gik på en sti, fx lavede en bestemt opgave, fremlagde noget, gik til eksamen eller var sammen med mange mennesker - så kan det være, at stien er groet lidt til igen.


Så handler det om at få trampet stien frem igen – så det igen bliver naturligt og trygt for dig at gøre. 


Har du brug for hjælp til at håndtere din angst og blive mere selvsikker?

Hvis du er udfordret af angst - eller andre ting - og tænker, jeg måske kunne være den rette til at hjælpe dig (eller en du kender). Så er du altid velkommen til at kontakte mig eller booke en uforpligtende forsamtale via min GoMentor profil.


Her kan du også læse mere om mig - og det jeg arbejder med.


Kærlige hilsner

Heidi

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.