SelvKritikerens hemmelige dagsorden - at forstå den underliggende kilde til selvkritik

Skrevet d. 6-3-2018 13:29:20 af Liv Johns

SelvKritikerens hemmelige dagsorden - at forstå den underliggende kilde til selvkritik

https://pics.gomentor.com/p/id_6985__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/Liv Johns, MørkBlå 17.jpg

At forstå den underliggende kilde til selvkritik kan sætte dig fri.

Vi har alle flere aspekter i vores personlighed. Nogle gange er den venlige del i front til at fortælle os, at vi er sikre og okay. Andre gange er der en ansvarlig del, der sikrer, at vi kommer på arbejde og betaler regningerne.

 

Her kan du læse om Selv-Kritikeren, som sandsynligvis ikke har brug for nogen introduktion.

Mange belemres med at håndterer denne del af os selv dagligt.

 

Selv-Kritikeren siger ting som: "Jeg tror ikke på at du lavede dén fejl i arbejdsrapporten! "Eller" Du har allerede blæst dit nytårs beslutning til at udøve hver dag. Du kan ikke holde fast i noget! " ”Åh nej, hvad tænker de andre nu om mig…”

 

Det er for mange ubehagelige tanker, som vi måske har vænnet os til, men de har faktisk et unikt formål - en skjult dagsorden. Når vi ved hvad dette er, er det nemmere at vide, hvordan man håndterer disse selvkritiske tanker.

 

Nedenfor er tre funktioner Den selvkritiske tjener:

1. Selv-Kritikeren forsøger bare at motivere os. Selv-Kritikeren mener, at pisken, vil motivere os til at udføre en ønsket adfærd. At acceptere os selv ubetinget er svært, fordi vi skal opgive fantasien om at hvis vi straffer os selv nok med negative tanker, ændrer vi os. Det er som om vi tror, at vi kan tvinge os til forandring ved at sige ting som:

Jeg er svag fordi jeg føler angst.

Jeg er en taber, fordi jeg ikke har et bedre arbejde.

Jeg er doven, fordi jeg ikke gik til træning.

 

Vi klamrer os til overbevisningen om, at vi ved at kritisere os selv vil opnå mere. Forskning viser, at denne strategi ikke fungerer godt. Faktum er at des mere vi råber ad os selv jo værre gør vi det for os selv

 

2. Selv-Kritikeren vil have os til at føle sig i kontrol.

Når vi kritiserer os selv, styrker vi illusionen af kontrol. Og det er menneskets natur at ønske at føle sig i kontrol. Selv-Kritikeren siger: "Hvis jeg havde forsøgt hårdere, ville det have fungeret." Det er ofte ikke tilfældet. Måske fik vi ikke et job, fordi der allerede var valgt en intern person. Eller måske ringede daten ikke tilbage for en anden dato, fordi der var problemer. Ikke på grund af noget, vi gjorde forkert. Selvom disse alternative forklaringer har plausibilitet, er det skræmmende at indrømme, hvor lidt kontrol vi har. Nogle gange er det lettere at bebrejde os selv. Det får os nemlig til at føle os mere trygge.

 

3. Selv-Kritikeren forsøger at holde os trygge. Selvkritik hægter sig på hjernen trussel / forsvar system. Det er designet til at beskytte og holde os trygge. Det er indlejret i vores hjerne og fungerede godt, da truslen var en løve, der løb efter os. Men når truslen er vores selvopfattelse fungerer selvkritik ikke særlig godt. Når du ser dig selv som problemet "Jeg kan ikke tro, jeg igen har taget 5 kg. på!" Eller "Jeg burde have fået 12 i den test." Reptil hjernen sparker og angriber med kritisk selvsnak.

 

Så hvad kan du gøre?

 

Ingen kan lide at høre på negativ selvsnak hele dagen. Men forståelsen af den skjulte motivation for selvkritik er nøglen til at håndtere det. Husk, at Selv-Kritikerens sande funktion er at holde os trygge, forsøge at motivere os, og for at hjælpe os med at undgå smerten ved at indse, er vi ikke altid i kontrol. Desværre går det nogle gange ikke om det på en hjælpsom og dygtig måde.

 

Hvad der kan hjælpe, er at se på Selv-Kritikeren med medfølende øjne. I det væsentlige siger jeg med mild stemme (lydløst eller højt): "Hej, jeg ser hvad du laver. Tak skal du have.

 

Du forsøger at hjælpe mig. det har jeg forstået. Lad os se, om vi kan opnå det samme på en anden måde. Du holder op med at slå på mig, og jeg vil sørge for at lytte, når du egentlig bare forsøger at passe på mig og motivere mig til at følge min drøm.

 

P.S Se video for inspiration til at du allerede er god nok.

 

 

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.