Blogindlæg: Sådan kurerer du hovedpine på 5 minutter. - GoMentor

Sådan kurerer du hovedpine på 5 minutter.

Skrevet d. 8-9-2017 09:19:19 af Jørn Hulgard

Sådan kurerer du hovedpine på 5 minutter.

https://pics.gomentor.com/p/id_8594__b_0__ext_jpeg__w_180/Jørn GoMentor.jpg

Når hovedpinen rammer og du står uden smertestillende tabletter, kan livet føles håbløst. Men der findes afprøvede metoder, som ikke bare lindrer – men kurerer hovedpinen. Det tager ikke mere end fem-ti minutter, og du behøver ikke piller.

Disse to metoder har været kendt længe og har været brugt både i sygehusvæsnet og har været gode husråd i mange år. Der er dog ingen garanti for, at det fungerer på dig. Men hvorfor ikke prøve, tænk, hvis det virker på dig.

De almindeligste former for hovedpine er spændingshovedpine, migræne eller hovedpine ved overanstrengelse. En af de mest almindelige årsager til hovedpine er anspændte muskler eller stress.

Hvis du lider af en af disse hovedpiner, kan disse to metoder – afslapningsøvelse for hele kroppen og fysisk afslapning være værd at prøve.

Kort fysisk afslapningsøvelse.


    • Læg dig så bekvemt som muligt, tag et par dybe indåndinger gennem næsen og lad maven synke ned.
    • Hold åndedrættet og spænd hele kroppen på samme tid, helt fra tæerne til ansigtet, og løft hovedet, benene og armene et par millimeter fra gulvet, men ikke højere.
    • Hold spændingen og fortsæt med at holde åndedrættet i 10-15 sekunder, eller længere, hvis det kan lade sig gøre.
    • Slip åndedrættet ud i en eksplosiv udånding gennem munden og lad kroppen falde tilbage mod gulvet. Lig en stund og lad åndedrættet blive normalt, føl hvordan kroppen slapper af.
    • Lav øvelsen et par gange til.

Den lidt længere fysiske afslapningøvelse – ret opmærksomheden mod hele kroppen.

  • Læg dig på en seng eller en måtte på gulvet. Lad benene være let spredte og fødderne falde ud mod siderne, og armene ud fra siden af kroppen.
  • Luk øjnene og tag et par dybe åndedrag. Forsøg, hvis muligt, at slappe af i kroppen ved hver udånding.
  • Vær opmærksom på, hvordan maven rører sig i takt med åndedrættet.
  • Når du for alvor kan mærke, at maven bevæger sig i takt med åndedrættet, retter du opmærksomheden mod kroppen. Kropsdelene skal ligge stille, mens du fokuserer på dem med tankerne. Begynd med panden, kæberne, halsen, nakken. Hvad føler du i dette øjeblik? Varme, kulde, tryghed, uro? Mærk efter om der er vibrationer, smerter eller noget andet. Måske føler du ingenting. Gå videre til næste kropsdel, brystet, armene, fingerspidserne, maven, ryggen. Derefter bækkenet, hofterne og underlivet, fødderne, læggene, lårene, .
  • Afslut med at vende dit fokus tilbage på åndedrætter og lav dybe og langsomme vejrtrækninger for en stund. Husk at mærk maven bevæge sig op og ned i takt med ind- og udånding. Nu er du klar til at åbne øjnene og måske strække dig lidt.

Disse to øvelser kan virkelig gavne, hvis du har hovedpine – så hvorfor ikke bruge et par minutter og se, om de kan kurere din hovedpine?

Jeg håber, at disse to metoder kommer til at fungere lige så godt for dig, som de gjorde for mig. Jeg lavergerne en fysisk afspændings  lydfil ( 125 kr. ) som du kan bruge igen og igen.

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.