Husker du at besøge dit mentale træningscenter?

Skrevet d. 30-7-2019 08:28:20 af Lone Lyngbye - Coach, Mentor

Det er påvist, at meditation eller mindfullness giver større livsglæde, mindre stress, større tilstedeværelse, større omsorg, forbedret immunforsvar, øget koncentrationsevne, bedre søvnkvalitet og meget mere.

 

Mange bliver dog lidt afskrækkede, når de hører ord som meditation eller mindfullness. For er det ikke lidt underligt, at man skal ”skemalægge” afslapning? 


Jo, det var da bedre, hvis det ikke var nødvendigt, men vi mennesker er jo ”bygget” for mange siden, og vi er slet ikke programmeret til at modtage alle de input, vi får i løbet af en dag i et moderne samfund. Derfor har vi brug for helt at koble fra en gang imellem.


Du behøver hverken at ”gå til det”, eller gøre det meget kompliceret. Du kan sagtens få effekten af mindfullness, uden at bruge mere end 5-10 minutter om dagen. Og du får tiden igen mange gange.

Hvorfor er det så sundt?

De tre grundlæggende kvaliteter i mindfulness er afspænding, fokus og mental klarhed. Når vi slapper af mentalt, slapper kroppen også af og kan bedre hele sig selv. Når vi er fokuserede, falder vi ikke i negative tankemønstre. Og når vi har mental klarhed, er det nemmere for os at træffe de rigtige valg og gøre de rigtige ting. 

Hvem har glæde af mindfullness?

Det er stort set os alle, der har glæde af mindfullness. Unge som gamle. Mindfullness har dog særlig stor effekt, når du har meget travlt og begynder at føle dig stresset. 

Kom nemt i gang

Ved du ikke, hvordan du kommer i gang, så start med at lave denne enkle øvelse.


  • Sæt dig godt til rette på en stol.
  • Slap af i kroppen, men hold ryggen ret. Kropsholdningen har stor indflydelse på det mentale.
  • Luk så øjnene, og ret din fulde opmærksomhed mod dit åndedræt, og observer det neutralt uden at prøve at trække det anderledes.
  • Vær opmærksom på, hvordan maven spiler sig ud, når du trækker vejret ind, og trækker sig sammen, når du ånder ud.


Hver gang du oplever, at du er distraheret af en tanke, følelse eller lyd, så giv slip på distraktionen, og vend roligt din opmærksomhed tilbage til åndedrættet. Du vil opleve, at tankerne igen og igen vil vandre af sted fra åndedrættet − træningen er at blive ved med at finde tilbage. I starten kan det være en hjælp at tælle dine vejrtrækninger.


Start med bare 5 minutter om dagen. Du kan efter et par uger sætte det op til ti minutter.


Der findes utallige bøger og lydfiler, som kan hjælpe dig, hvis du vil mere. Men jeg håber, at denne lille vejledning hjælper dig i gang. 

Rigtig god fornøjelse. 

Læs mere om: Tankemønstre

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere