HVAD ER FORSKELLEN PÅ MEDITATION OG MINDFULNESS?

Skrevet d. 23-10-2018 14:07:09 af Charlotte Apel

HVAD ER FORSKELLEN PÅ MEDITATION OG MINDFULNESS?

https://pics.gomentor.com/p/id_b9d31808b5374665af6f8cdd390d9ccc__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/6L0A6192-Edit.jpg

I kræft af at vores verden går hurtigere og hurtigere er meditation og mindfulness blevet ekstremt populært. Og selvom meditation og mindfulness har samme formål er der forskelle på hvordan de udøves, og hvilke effekter de giver.

Begge former stammer fra buddhismen og er designede til at give dig og mig en øget fornemmelse af ro i krop og sind.

 

Hvad er meditation?

Meditation er en tilstand, der opstår når tanker og følelser falder til ro. Det er et selvstudium, hvor du observerer dig selv - meditation er en dyb refleksiv søgning ind i dig selv.

Hvordan mediterer man?

Målet er af få tankerne til at gå i stå - det gøres bedst ved at fokuser på noget bestemt - f.eks. dit åndedrag, én kropsdel eller visualisere et indre billede.

Positive effekter ved meditation:

– at får mere afstand til dine tanker og følelser

– at opnår dyb indre ro

– at lytte til dig selv

– at får en pause i hverdagen

– at får ny energi

 

Hvad er mindfulness?

Mindfulness er at være nærværende og leve i nuet. Mindfulness betyder at være opmærksom. Og er en måde at, forholde sig til det man møder, på en objektiv og ikke-dømmende måde.

Følelser og tanker er velkomme, du tager ikke stilling til, eller vurder dem.

Hvordan er man mindful?

Øv dig på, at have fuld opmærksomhed på det du gør nu, og hav alle sanser åbne. Mærk efter hvordan det føles og vær opmærksom på dig selv og dine omgivelser.

Ex.: en gå tur i naturen

-       Se farverne

-       Læg mærke til duften af jord, træer, blomster….

-       Hør vinden, fugle…….

Positive effekter ved mindfulness:

– at opnår større nærvær med dig selv og dine omgivelser

– at leve i nuet

– at øge din bevidsthed

– at kunne forholde sig objektivt til hverdagens udfordringer

– at have større accept af sig selv og andre – dermed opnå større livsglæde.

 

Den primære forskel på meditation og mindfulness er at:

 - mindfulness er en måde at være i verden på, en måde at se og leve livet – noget du tager med dig i hverdag, hvordan du ser verden og dit eget liv.  

- meditation kræver at du lære en teknik, for at søge dybere ind i dig selv – noget du skal træne hverdag for at blive god til det.

 

For mig er der også stor forskel på effekten - meditation giver dyb ro og ny energi, og mindfulness giver mere nærvær og positivitet.

Fælles for dem, er at de giver mere ro og mindre stress – men meditationen kan være svær for en stressramt, det kan være meget krævende at skulle kigge så meget ind, når der er så meget uro i kroppen – derfor anbefaler jeg altid mindfulness til en start – og får man smag for det, kan man altid gå skridtet videre til meditationen.

 


Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.