Mindfulness

Mindfulness handler om opmærksomt nærvær. At være til stede her og nu - og ikke have sine tanker alle mulige andre steder. At praktisere Mindfulness kan gøre det lettere for dig at administrere din tid samt at fokusere på det, du syntes er vigtigt. Mindfulness er således et godt middel mod bl.a. stress, depression og angst. 

Du kan selv træne mindfulness, bl.a. via meditation samt opmærksomheds- og nærværsøvelser. Der findes mange gode CD’ere, apps og andre muligheder for at starte på mindfulness træningen selv. Men det kan være svært at komme i gang selv, at holde sig i gang (især når man er stresset og har allermest brug for det!) og man kan ofte mangle en at stille spørgsmål til og få tips af. 

Det kan derfor være en god ide at søge hjælp hos en af de mange mentorer her på GoMentor, der har erfaring med mindfulness.

Mindfulness benyttes i dag i erhvervslivet, af private samt indenfor sundhedssektoren, og er således relevant for alle uanset baggrund og livssituation. Mindfulness kan kort beskrives som bevidst nærvær – det vil sige den form for tilstedeværelse der kommer af at være opmærksom på det der er i nuet, uden at bedømme eller vurdere. Mindfulness er en god behandlingsform mod:

  • Stress
  • Søvnproblemer
  • Travlhed
  • Uro i kroppen
  • Nervøsitet
  • Angst
  • Depression
  • Koncentrationsbesvær