Blogindlæg: 5 gode råd mod angst - GoMentor

5 gode råd mod angst

Skrevet d. 2-2-2018 02:29:11 af Ann Louise Hansen

5 gode råd mod angst

https://pics.gomentor.com/p/id_9321__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/gomentor2.jpg

5 gode råd mod angst 

Kæmper du med angst, så ved du også hvor ubehageligt angst kan være!

Derfor er ens største ønske ofte, at angsten dog bare ville se at forsvinde, og det skulle helst være sket i går! 

Derfor opfatter man ofte angsten som noget forkert, og man forsøger på alle mulige måder at skubbe den væk eller ignorere den, men den popper sjovt nok altid op igen…endda på de mest trælse tidspunkter!

Hvis du gerne vil ”af med angsten”, så er du faktisk nødt til at gøre det modsatte, selvom det garanteret føles skræmmende, ubehageligt, og virker selvmodsigende i starten. Men prøv at lege lidt med tankerne i de følgende råd:

  • Angst er ikke noget forkert. Angst er en helt naturlig følelse, som har gjort os i stand til at overleve, og derfor er du nødt til at acceptere en vis mængde angst i dit liv. Det er den følelse, der er med til at holde dig i live og undgå ting der reelt er farlige for dig.

  • Accepter at du føler angst i forskellige situationer, lad følelsen være der, mind dig selv om at angsten ikke er farlig, og fortsæt med dit gøremål på trods af angsten. Sig til dig selv, at det godt kan være, at det er møg ubehageligt, men at du overlever.

  • Gør det modsatte af hvad angsten vil have dig til. Angsten vil ofte prøve at få dig til at flygte og undgå forskellige situationer, men jo mere du flygter, jo værre bliver angsten, fordi så får du nemlig ikke modbevist den. Så, bliv i situationer selvom du får angst, og fokuser bagefter på at du klarede dig igennem.

  • Læg mærke til de negative tanker, du tænker om dig selv og de skrækscenarier din hjerne finder på. Skriv dem ned på venstre side af et stykke papir. På højre side skriver du så ud for hver negative tanke en mere realistisk tanke eller en tanke, der kan berolige dig. F.eks. tænker du på forhånd den negative tanke: ”Jeg kan ikke”. Så kan du i stedet skrive og tænke ”Jeg ved egentlig ikke om jeg kan, men jeg vil gøre et forsøg”. Det kan også være du tænker: ”Åh nej der er ingen, der gider snakke med mig til festen”. Så kan du i stedet tænke: ”Bare jeg får sagt hej og snakket lidt om musik med én person til festen, er det godt nok”.

  • Træk vejret! Det ved jeg godt, at du gør, men du skal være opmærksom på at trække vejret ordentligt og ikke for hurtigt. Træk vejret ind igennem næsen, så din mave buler ud i stedet for din brystkasse, og pust langsomt ud. 

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.