Mange børn oplever problemer, der påvirker deres psykiske
velbefindende, det har indflydelse på hvordan de trives i hverdagen, deres
sociale liv, skolegang, selvværd og selvopfattelse. Uløste og langvarige
problemer forhindrer børn og unge i at udleve deres interesser, kompetencer og
drømme. Hér kan terapi hjælpe.
I terapien snakker jeg med barnet om de problemer der
fylder, de lærer, at deres tanker og de svære følelser er normale, og at det er
muligt at finde en vej ud af det svære. Terapien hjælper barnet til at blive
bedre til at problemløse, kommunikere, prøve ny adfærd og at klare sig bedre
med større trivsel til følge.
Som psykoterapeut er jeg uddannet til at hjælpe med alle
slags problemer. Jeg har derudover mange års erfaring som familieterapeut og
børnefaglig konsulent.
Alle kan få brug for hjælp, og det gælder selvfølgelig også
for vores børn. Børn har brug for hjælp, når de har problemer, de ikke kan
klare alene. De har brug for hjælp, når problemerne påvirker deres trivsel,
skolegang, følelsesliv og sociale liv. Hvis problemerne ikke løser sig selv, og
hvis I selv har prøvet alt, kan næste skridt være terapi. Sommetider har hele
familien brug for støtte og vejledning, til at løse fælles problemer og til at
finde nye løsninger.
I terapien lærer børnene igennem aktiviteter og samtale. For
yngre børn inkluderer det at tegne, lege og snakke, samt inddragelse af
familien efter behov. For ældre børn og teenagere vil jeg anvende øvelser,
aktiviteter og hjemmeopgaver, der fokuserer på at lære de færdigheder, de har
brug for. De taler gennem følelser og de lærer at løse problemer.
Jeg har en engageret, anerkendende og støttende tilgang til
barnet. Igennem terapien lærer børnene at tro på sig selv og at finde deres
styrker. Terapien skaber hensigtsmæssige tankemønstre og sunde adfærdsvaner.
Om jeg mødes med barnet og forælderen sammen eller med
barnet alene vil afhænge af barnets alder. Jeg vil efter behov invitere til en
forældresnak for at give tip og ideer til, hvordan du kan hjælpe dit barn
derhjemme. Du er altid velkommen til at kontakte mig under forløbet, hvis du
har spørgsmål eller tanker som du har brug for at vende med mig.
Det første møde er et møde mellem dig, dit barn og jeg. Jeg
vil stille spørgsmål og lytte, dette hjælper mig til at lære mere om barnet og
om problemet. Jeg vil fortælle om forløbet, og du har måske også nogle
spørgsmål til mig.
Snakke: at snakke er en sund måde at udtrykke følelser
på. Når børn sætter ord på følelser i stedet for at handle på deres følelser,
bliver de bedre til at handle på en god måde. Når nogen lytter og forstår,
hvordan de har det, bliver barnet motiveret for udvikling.
Lave aktiviteter: jeg bruger aktiviteter til at
undervise om følelser og mestringsevner. Jeg kan sammen med barnet tegne eller
lege som en måde at lære. Jeg vil muligvis inddrage mindfulness og
åndedrætsteknikker som en måde at sænke stress og angst på.
Øve nye færdigheder: jeg hjælper børnene med
at øve det, de lærer. Vi kan måske spille spil, hvor børnene er nødt til at
vente på deres tur, bruge selvkontrol, være tålmodige, følge anvisninger,
lytte, dele, prøve igen eller håndtere tab.
Løse problemer: med ældre børn spørger jeg ind til,
hvordan problemer påvirker dem derhjemme, i skolen. Vi taler om, hvordan man
løser disse problemer.
Hvor længe terapien varer, afhænger af de mål vi har aftalt
for forløbet. Forandring tager tid. Det sværeste vi kan gøre, er at lave om på
os selv, og hvis vi skal lave varige forandringer, må vi bruge den nødvendige
tid. Typisk vil et forløb vare 2 til 3 måneder med ét ugentligt møde, og op til
5 måneder med ét møde hver anden uge.
Sammen kan vi gøre en forskel.
Thomas Bøttern
Psykoterapeut & Familieterapeut