Slip mistrivslen. Fokus på tænkning og opmærksomhed er afgørende!

Skrevet d. 14-3-2019 11:40:55 af Benjamin Kobborg - Psykoterapeut, Supervisor, Coach

Den metakognitive terapi er anderledes end al anden terapi, fordi den fokuserer på tænkning og opmærksomhed. Forskningen viser, at psykisk mistrivsel har at gøre med et overdrevet indre fokus og overtænkning. Det lyder simpelt, og er det på sin vis også, men arbejdet med at ændre gamle vaner kræver en indsats og ofte guidning af en professionel behandler.


Terapien er skånsom, fordi man i langt mindre grad, end ved andre former for terapi, dykker ned i fortiden og genoplever sine traumatiske oplevelser, da dette som oftest vil fastholde mennesker i deres mistrivsel. Istedet arbejdes med overbevisning om ens tænkning og med at genvinde kontrollen over sin tænkning.


Terapiformen er særlig effektiv ved stress, udbrændthed, angstlidelser og depression og OCD


Behandlingsformen viser meget gode resultater. Stort set alle oplever en forbedring i deres tilstand, for 70-80 % er bedringen markant. Metakognitiv terapi anvendes til behandling af de fleste psykologiske lidelser fx stress, angst, depression, lavt selvværd, præstationsangst, nedtrykthed, social angst, OCD mm.


Kører tankerne i ring - er de ude af kontrol?

Mange kender til at tænke - tænke så tankerne kører i ring. Tankerne banker på uophørligt - og synes at tage kontrollen.

Resultatet er, at man grubler og grubler - typisk for at forberede sig på det uventede eller for at løse sine problemer.

Forskningen indenfor den metakognitive terapi  viser, at det netop er denne dynamik, som skaber mistrivsel og sygdom.

I mange terapeutiske retninger bruges det terapeutiske rum til at gruble videre over de ting som presser sig på. Det er fint, hvis der er tale om konkret løsning af problemer, det har vi alle løbende brug for.

Det kan imidlertid hurtigt blive til en sam-grublen hvor man netop forsøger at forberede sig eller løse problemer, som ikke nødvendigvis kan løses. Derfor udebliver de varige resultater også ofte. Man føler sig lettet over, at kunne lette sit hjerte i terapien, men forsætter ufortrødent grubleriet og vedligeholder derved sin mistrivsel.

Som metakognitiv terapeut hjælper jeg dig ud af hovedet og ind i livet, ud af grublerierne og til et fokus på livet omkring dig.

Brug for terapi? kontakt mig for en uforpligtende snak om mulighederne for at få hjælp.

;

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere