Blogindlæg: Kend din vrede. - GoMentor

Kend din vrede.

Skrevet d. 1-2-2018 22:07:46 af Carina Højris Nordberg

Kend din vrede.

https://pics.gomentor.com/p/id_9757__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/C5743A41-5C0E-4329-850C-8A748787B93B.jpeg

Kend din vrede, mand.


Vrede er en af vores grundfølelser, den bruges til at beskytte os selv og vore nære. Men vrede kan også være voldsom og dække over andre følelser. Som nogen har trykket på en knap, næsten automatisk og per refleks bliver jeg kort for hovedet og ”bider” af en kollega. Derhjemme bliver jeg opfarende overfor min partner eller børnene. Bagefter bliver jeg ked af det og flov, og måske selvkritisk, hvorfor havde jeg ikke bedre styr på mig selv i situationen.....

Måske genkender du det?...(eller hos en du holder af)

Vrede er en af vores grundfølelser. Den bruges til at beskytte os selv og vores nære, hvis andre er truende eller er grænseoverskridende. Ingen følelser er i princippet forkerte, heller ikke vreden. Men nogle gange kan vreden være utilpasset i forhold til en bestemt situation.

Vrede eller raseri kan dække over andre følelser som for eksempel sorg, skam, angst eller lavt selvværd.
Vreden kan også bruges til at holde andre følelsesmæssigt væk, ja endda dig selv, så du undgår at mærke de ubehagelige følelser og situationer. Man kan sige, at det er krusninger på overfladen, men som har rødder i noget dybere. Nogle mennesker er klar over hvad den utilpassede vredes skyldes, men for mange er det ubevidst mønster og medfører konflikter med dem de holder af og rundt om i omgivelserne.

Måske er det netop genkendeligt for dig, at du farer op ”som en trold af æske” overfor kollegaer, eller du kommer til at vrisse eller endda råbe af din partner eller børn. Efterfølgende bliver du ked af det, og bebrejder dig selv at du ikke kunne styre dig selv igen.

I min praksis ser jeg både mænd og kvinder som ønsker at arbejde med deres vrede, dog er det overvejende flest mænd der som udgangspunkt søger hjælp til at arbejde med deres vrede.
Jeg tilbyder emotions fokuseret samtaleterapi, hvor du kan blive mere fortrolig med dine følelser, og opbygge sunde relationer. Du er velkommen til at skrive eller ringe til mig, og få en snak om hvordan samtaleterapi kan hjælpe netop dig.



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.