Skrevet d. 7-1-2016 10:57:24 af Louis Mogensen - Coach
For nogle år siden skrev Arne Nielson sammen med to
skolelærere bogen Coach din teenager. Bogen er god; men mange sidder nok med en
fornemmelse af, at løbet er kørt. De mange gode teknikker og eksempler i bogen
passer nemlig bedst ind i sammenhænge, hvor teenageren er klar til at tage
ansvar på sig, og hvor forældrene eller andre voksne, er klar til og måske vant
til, at give det fra sig.
Når den gode samtale mellem voksne og unge ikke fungerer, er det tvivlsomt, om
man kan finde ud af at slå over i en mere konstruktiv form, så at sige, i
kampens hede.
Noget af det vanskelige ved forholdet er, at det er præget af så mange følelser
og af en historie, der ikke, uden videre, kan lægges til side. Den unge og
forældrene er sjældent uenige om målet. Det drejer sig selvfølgelig om
frigørelse, således at den unge selv tager vare på egne udfordringer. Det er
vejen til målet, der er vanskelig. Det er der flere grunde til. En af de måske
vigtigste er, at netop frigørelse samtidig er mål og proces. Det er ikke, som i
gamle dage, hvor en ung eventuelt forlod hjemmet og skabte sit eget liv i
samspil og kamp med en ny arbejdsgiver, et højskolehold eller i militæret, og
kom hjem på besøg, nu som voksen. I dag forsøger vi at skabe sammenhæng i de
unges liv, bl.a. ved at følge dem langt ind i ungdomsuddannelserne. Vi kender
mange af de unges bekymringer og udfordringer og vi prøver at hjælpe på bedst
mulig måde. Men hvordan skal den unge så
egentlig kunne frigøre sig? Frigørelsen betyder jo faktisk en frigørelse fra
den opdragende familie til en anden form, hvor man eksisterer sammen i dialog
og lighed. Kun hvor den unge er frigjorte, kan man have et forhold, hvor det
netop er de rene følelser der er i spil. Indtil da, må forældre tage
opdragerrollen på sig, - også når den unge spræller og insisterer på
selvbestemmelse.
Der er mange samtaler med de unge, som vi i dagens Danmark, synes forældreskal
tage; men som ofte ender i forlegenhed. Samtaler om især den nære fremtid med
uddannelse, voksenliv og ansvar, er nogle af dem, det faktisk er vanskeligt at
håndtere. Da jeg var lærer og forstander på en ungdomshøjskole og senere en
idrætshøjskole, havde jeg og mange kolleger imidlertid tonsvis af dem. Vi havde
naturligvis en vis erfaring; men det altafgørende var, at vi ikke havde noget i
klemme, ingen historie og ingen følelser. Derfor er samtalen egentlig, fordi
begge parter er der frivilligt og fordi ingen har grund til at tro, at der
ligger noget under selve samtalen.
Det er noget af det samme der gælder i coaching. Hvad enten der er tale om en
samtale med teenageren eller forældrene eller hele familien, har coachen intet
i klemme; men bruger sin analytiske tilgang til at skabe mest mulig klarhed.
Derfor tør den unge spille ud med ambitioner, forhindringer, vaner og sociale
aspekter, og derfor får den unge ejerskab til egne udfordringer og løsninger på
dem. I en professionel samtale, som man oven i købet betaler for, er forældre
også på en bane, hvor handlinger og tanker ikke ses i en lang historisk
sammenhæng.
Jeg har selv mere end 300 coaching-sessioner med unge bag mig. I reglen er det
meget opløftende fordi de er så gode til at se kreativt og løsningsorienteret
på deres tilværelse. Det skal understøttes.