Skrevet d. 6-2-2018 14:36:15 af Pernille Louise Salling - Psykoterapeut MPF, Familieterapeut/-rådgiver, Mentor
- et indspark til dagens nyhed om at flere børn og unge får angst og depression.
”Får jeg lektier for til næste gang her”? spurgte den 16-årige teenager mig, mens han tog sin jakke på efter terapien, og han begyndte efterfølgende at forsvare sig: ”for jeg er på vej til træning og der er også nogle afleveringer til i morgen, jeg ikke har fået kigget på endnu, så jeg har ret travlt”. Ikke så få gange hører jeg fra børn/teenagere/unge at deres dage er skemalagte fra morgen til aften.
I dag er det fremme i nyhederne at antallet af børn og unge med angst- eller depressionsdiagnoser er tredoblet de seneste ti år, og der kommer også flere og flere familier, børn og unge i min praksis, hvor barnet eller den unge har det svært, og det har også en gensidig, dynamisk indvirkning på hvordan barnet eller den unge har det med vennerne, i skolen, på uddannelsen osv. Det er selvfølgelig positivt at man i højere grad er opmærksom på børnene og de unge, når de mistrives, men hvordan når de derud kunne man måske spørge, når mange børn og unge tilsyneladende har ”alt”, hvad man kan ønske sig? Svaret er naturligvis komplekst, men én af de ting jeg ser der går igen er at børn og unge stort set aldrig holder fri og slapper af uden at være på. Hvis der er en ledig stund, bliver den fyldt ud med konstante skriverier med vennerne, youtube-videoer og smukke billeder der skal lægges på forskellige sociale medier. Det er oplagt at få den tanke, at børnenes hjerner kan blive så overbelastede og stressede at det kan være med til at give symptomer på angst og depression.
Får dit barn/teenager nok ro?
Nogle gange får jeg til opgave at hjælpe en teenager med angstsymptomer én gang hver uge eller hver 14. dag, og tiden skal lige passes ind mellem et hav af gøremål og aktiviteter. I mine familieforløb taler jeg ofte med forældrene om nødvendigheden af at kigge på, hvordan hele familiens hverdag er skruet sammen og vigtigheden af at forældrene skærmer barnet/teenageren imod alt for meget unødig ”støj” og i stedet giver dem mulighed for at koble af og holde nogle pauser, - og det er altså svært at holde pause, hvis der ikke er 10 ledige minutter i løbet af dagen. Noget af dét, jeg lægger vægt på er at barnet eller den unge får lov til bare at ”være” uden at skulle præstere hele tiden (og uden at få lektier for i min konsultation). Det kræver først og fremmest noget ro (suppleret med kærlig støtte) at få lov til at mærke sig selv og blive klogere på: ”hvem er jeg”? Og ”hvad har jeg brug for”?
Listen to the
wind, it talks
Listen to the
silence, it speaks
Listen to your
heart, it knows
-Native American proverb
De bedste
hilsner fra
Pernille
Salling
Psykoterapeut
MPF og familieterapeut