Skrevet d. 6-3-2017 14:36:24 af Pernille Louise Salling - Psykoterapeut MPF, Familieterapeut/-rådgiver, Mentor
I øjeblikket bliver der
skrevet meget om ”robuste børn” og hvordan vi gør vores børn
robuste. Efter min
vurdering hænger robusthed sammen med at kunne mærke sig
selv og sine grænser. Så
har man nemlig et godt udgangspunkt for at kunne være
noget for sig selv OG
noget for andre og dermed føle sig mere værdifuld og med en
større autenticitet i det
man gør. Som familieterapeut Jesper Juul nævner, er der et
spændingsfelt mellem
integritet og samarbejde. Som jeg ser det, handler det om at
værne om børnenes egen
integritet, at tage deres ønsker og behov alvorligt uden
nødvendigvis at give dem
ret, og samtidig at vise dem at alle er en del af
fællesskabet, og alle i
familien skal hjælpe til ud fra alder og evner.
Nogle forældre baner
vejen for deres børn ved at påtage sig alt ansvar og pligter, og
de gør det i den
allerbedste mening, men ofte bliver der i børnene plantet en følelse af
at ”du kan ikke selv
klare det”, og også en følelse af ensomhed fordi de bliver placeret
uden for fællesskabet.
Det er imidlertid ikke altid vores børn takker os for de værdier
de får med, eller den
lærdom de får af at kunne klare visse ting selv. Fx er det ikke
nødvendigvis sjovt at
dække bord eller bøje franske verber, men det giver noget på
den lange bane. Det er en
evne til at kunne holde ud også selvom det nogle gange gør
lidt ondt.
Børn samarbejder i deres
adfærd med mor og far, men det er ikke altid de
samarbejder på den måde
vi som forældre gerne vil have dem til. Derfor er det
vigtigt
at vi tør tage
lederskabet på os og kigge os selv i kortene, når vi ønsker at fremelske
mere hjælpsomhed på
hjemmefronten; er mor og far gode til at hjælpe hinanden eller
er det den ene der farer
rundt og servicerer? Hvordan er kulturen omkring vores
fællesskab, og hvordan og
med hvilken tone kommunikerer vi vores behov og hvad vi
ønsker af hinanden, og
ikke mindst hvad vi ønsker af vores børn? Når vi ønsker at
skabe et fællesskab som
bygger på gode værdier, og som hver især bidrager til og
drager fordele af, må
forældrene vise sig som gode eksempler og hjælpe med at
træne de nødvendige
færdigheder med børnene, mere end det er noget vi opdrager
os ud af.
Det bedste sted at træne
disse livsvigtige færdigheder er i familien med de nære
relationer, fordi det er
her børnene føler sig mest trygge. Disse færdigheder og
egenskaber er livsvigtige
for at børnene kan fungere i skolen og andre fællesskaber.
Så hvis vi ønsker mere
hjælpsomme og selvstændige børn på hjemmefronten og uden
for hjemmet, må vi
kommunikere tydeligt og i øjenhøjde med børnene hvilke
forventninger vi har, og
også turde overdrage visse ansvarsområder til børnene og
slippe kontrollen, selvom
det for mange forældre er svært. Det vil i det lange løb give
børnene mere selvværd og
selvtillid og styrke deres tro på egne evner.
Pernille Louise Salling
Psykoterapeut MPF, Familieterapeut/-rådgiver, Mentor
Samtaleterapi og rådgivning for børn, unge, voksne, familier og par. 2 min. fra Valby station. Rabat hvis du er ledig, studerende eller har lægehenvisning.
Vis min profil