Få øje på hvad der starter dit tankemylder og dine følelsesmæssige tsunamier

Skrevet d. 31-8-2018 15:19:34 af Kirsten Møldrup

Få øje på hvad der starter dit tankemylder og dine følelsesmæssige tsunamier

https://pics.gomentor.com/p/id_2c5e9ee831724e41a8812a4ee127129d__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/KirstenMøldrup2.jpg

Velkommen til min blog. Mine blogindlæg skrives som en konkret men generaliseret hilsen til en konkret men anonymiseret klient. Du er velkommen til at læse med.

Hvis du har tendens til negative tanker om dig selv og plages af følelsesmæssige tsunamier, kan du muligvis finde en vej ud, gennem at træne dig i at være fuld opmærksom i nuet – helt opmærksom i hverdagens konkrete og ofte nødvendige gøremål.

Hvorfor nu det?

Jo fordi mange af de tanker, der handler om, at du ikke er noget værd, mange af de tanker der afstedkommer følelsen af tristhed og manglende selvværd – starter med en lille reaktion på noget helt konkret, f.eks.: Du har taget afsked med en god veninde efter en hyggelig aften. Du mærker (bevidst eller ubevidst) et stik af ”ked-af-det-hed” over aftenen er overstået. Denne følelse af vemod i afskedens stund,  kan sætte en ubevidst reaktion i gang i din krop og i dit sind (Det kaldes rumminering): "Jeg er ked af det, det kan jeg ikke klare, jeg kan ikke klare noget, jeg er ensom, jeg er uduelig, alle forlader mig, jeg er ikke noget værd". Alt imens tager den følelsesmæssige tsunami til og tankemylderet accelererer yderligere.

Ved at træne din opmærksomhed på nuet, vil du kunne opdage det første lille stik: ”Nu bliver jeg vemodig”.

Det vigtige er, at når du opdager det første lille stik,  også tillader dig at rumme følelsen, giver den plads,  acceptere den, lader den være der, trækker vejret ind i den. At du lægger mærke til tanker, der trækker dig væk fra at være med følelsen. At du lægger mærke til at følelsen klinger af når den klinger af og det gør den, hvis du giver den plads. At du for eksempel bruger oplevelsen til at  ære jeres venskab og den betydning det har for dig. At du stille og roligt går i gang med, de praktiske gøremål, som ofte er efter et besøg.

Årsagen til at rummineringen starter (tankemylder og følelsesmæssig tsunami) er formodentlig fordi, du ikke var opmærksom i det øjeblik, da den følelse, der kikstartede rummineringen opstod. I det terapeutiske rum træner vi denne opmærksomhed, men du skal selv arbejde med at træne det i din dagligdag.

Du kan opøve opmærksomheden ved at vælge en enkelt rutinepræget aktivitet, som du laver hver dag og beslutte, at når du udfører den, gør du det med fuld opmærksomhed. På samme måde som da du første gang lavede ”Rosinøvelsen”.

Aktiviteterne kan være alt fra at skrælle kartofler, til at børste tænder eller gå ned ad trappen.

Vælg én aktivitet hver dag.

 

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.