Tips til verbal kommunikation under jobsamtalen

Skrevet d. 31-8-2015 11:19:30 af Dorthe Albæk - Coach

Tips til verbal kommunikation under jobsamtalen

Kend forskel på virkningen i det talte sprog

Træn træn træn for den måde du normalt taler på, kan påvirke dig til samtalen og ubevidst adfærd, kan takle dig på målstregen….

Se nogle eksempler her, hvor der er STOR forskel på svarende og resultatet efterfølgende:

Hvordan fungerer du i en gruppe? ”Jeg tager gerne initiativ og hvis ikke andre påtager sig at koordinere og samle trådene, så gør jeg det” i stedet for ”jeg vil gerne bestemme” – ville du selv ansætte en elev eller medarbejder, som sagde det sidste?

Hvad er dine udviklingssider? ”Jeg har et højt drive, så jeg kan godt have svært ved at forstå, at andre ikke også tænker – hvor svært kan det være, lad os komme i gang – men jeg ved det godt og er klar over, at vi er forskellige som mennesker og derfor har forskellige måder at agere på, når vi får stillet en opgave” i stedet for ”jeg bliver nemt irriteret”.

Hvilken nogle opgaver er mindst interessant at lave? ”Jeg ved der er trivialiteter ved et hvert job, men jeg finder måder at gøre det interessant på…” i stedet for ”jeg gider ikke…”

 

Husk det er ikke dig der skal sørge for at pauserne bliver udfyldt, for så bliver det bare tale for at tale og autopiloten bliver slået til.

 

'Stemmen'

Tal med en klar stemme og udtal ordene fuldt ud. Afveksel din måde at tale på og tal roligt. Koncentrer dig om din vejrtrækning, mens du taler. Derved undgår et forhastet indtryk.

Endvidere undgår ord, såsom "øh", "æh" og "så", og suk absolut ikke efter et spørgsmål. Brug korte og enkle sætninger, afslut dine sætninger og hold dig til strukturen i ??jobsamtalen.

 

Se altid lyst på livet

Vær altid positiv, når du fortæller din historie. Fortælle ikke bare hvad der gik galt men fortæl også dine erfaringer, hvordan du løste problemerne, og hvad du har lært undervejs. Vær altid ærlig i dine svar og understreg det positive!

 

Pas på! Du ved mere end din interviewer

Husk, at jobintervieweren måske ikke har samme baggrund som dig. Han eller hun er ikke en teknisk specialist og har måske ikke den samme viden og erfaring. Så du skal ikke forsøge at være den alvidende professor under jobsamtalen.

Giv grundige svar, men undgå de små tekniske detaljer eller lange forklaringer. Skelne mellem det væsentligste og uvæsentligste. Hvis noget ikke er klart, så vil intervieweren stille uddybende spørgsmål.

 

Har du spørgsmål til os?

Ja, selvfølgelig har du spørgsmål! Forbered nogle interessante spørgsmål om virksomheden og det specifikke job på forhånd. Dette vil fremhæve din interesse i virksomheden og i jobbetStil spørgsmål ud fra, hvad kan få dig til at sige ja eller nej til jobbet.

Prøv at undgå åbne spørgsmål og spørgsmål, som du kan finde svaret på hjemmesiden eller et andet sted. Giv også eksempler svar. På denne måde kan du gøre det lettere for intervieweren og du kan fremvise dine holdninger.

 

Tak!

Tak intervieweren for invitationen og hans/hendes tid og gå ud på en anstændig måde.

Vær opmærksom på, at du stadig kan ses, så vent med din glædesdans eller frustration til et senere tidspunkt.

Hus skab sammenhæng mellem den verbale og den nonverbale kommunikation.

5 + 5 = 12!

 

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.