Abort

Når en kvinde får en abort, eller ad andre årsager afbryder sin graviditet, kan det være følelsesmæssigt meget udfordrende. Der er mange ting man skal forholde sig til, lige fra selve beslutningen til de følelser der opstår i forbindelse med selve aborten. Det er en af grundene til, at vi har udviklet en platform for online terapi her hos GoMentor.com. Før vi viser hvordan psykoterapi kan hjælpe, er her nogle grundlæggende tips til, hvordan man bearbejder abort. Der er mange fysiske aspekter forbundet med abort, men også mange følelsesmæssige. Det er vigtigt at man får bearbejdet alle aspekter i forbindelse med abort, hvis man som kvinde vil undgå andre komplikationer ude i fremtiden. 

Gode råd til håndteringen af abort

  • Plant – Hvad enten det er en rosenbusk eller et træ, kan det være en god idé for at komme videre ovenpå en abort, at plante noget til minde om det ufødte barn. Det er en ganske simpel ting, men som træet vokser, vil det repræsentere den forgangne tid, og stå som et positivt minde. 
  • Hjælp andre – Nogle gange er en god metode til, at bearbejde sine følelser og undgå depression, at komme ud i verden og hjælpe andre. Et sponsorbarn eller lektiehjælp er to eksempler på, hvordan man hjælpe sig selv ved at hjælpe andre.
  • Skriv det ned – Selv hvis man ikke er vant til at skrive, kan det være en god ting for mange kvinder at skrive deres følelser ned I forbindelse med en abort. Når følelserne overvælder en, er det en god ting, at få dem kanaliseret ud, ved at skrive dem ned.
  • Spørg efter hjælp – En af de vigtigste ting man som kvinde kan gøre, er at spørge en psykolog om hjælp. Nogle kvinder vil måske finde det akavet at skulle tale om deres følelser, vil terapi kunne tilbyde meget i forbindelse med bearbejdelsen af en abort, uanset de nærmere omstændigheder.

For kvinder der gerne vil have lidt flere detaljer og en mere konkret plan, er terapi for sorgbearbejdelse i forbindelse med abort anbefalelsesværdigt. 

Terapi for abort

Den online terapi man kan få via GoMentor.com, kan give en praktiske råd og vejledning I, hvordan man bedst muligt håndterer de følelser der er forbundet med abort. Vores tilknyttede psykologer er uddannede indenfor sorgbearbejdelse, herunder den sorg, der er forbundet med afbrydelsen af svangerskab. Abort kan være et særligt ømt felt for mange kvinder, men hvis man får talt om det, øger man chancen for, at de følelser der er forbundet hermed, ikke kommer tilbage igen på et senere tidspunkt og forårsager større psykiske problemer.  

Definition af Abort

Abort kan medføre mange følelser, der kan være svære at håndtere for nogle kvinder. Terapi kan være en god måde, at bearbejde en abort på.

Symptomer på / Grunde til Abort

  • Skyld
  • Benægtelse
  • Forvirring
  • Manglende opmærksomhed
  • Vantro
  • Søvnproblemer
  • Man spiser for meget eller for lidt

Ufrivillig Abort

At skulle bearbejde tab af svangerskab kan være en stressende og følelsespræget oplevelse for kvinder I alle aldre. Mange kvinder oplever ekstrem sorg, også selvom de ikke viser det udadtil. Nogle kvinder udvikler endda svær depression som direkte konsekvens af en ufrivillig abort. Før man lader det ryge ud af kontrol, er det vigtigt at man søger hjælp. Her hos GoMentor.com har vi udviklet en platform for online terapi, så kvinder kan få hjælp til at bearbejde sorgen forbundet med ufrivillig abort. Selvom man har en familie der støtter en, efterlader ufrivillig abort en masse følelsesmæssige ar. Hvis man som kvinde har aborteret ufrivilligt mere end en gang, kan det være en endnu mere traumatisk oplevelse. Terapi er enormt gavnligt, men der er også nogle helt grundlæggende ting man bør overveje, når man sørger ovenpå en ufrivillig abort. 

Gode råd til håndteringen af ufrivillig abort

  • Overkomme skyldfølelsen – mange kvinder føler en ekstrem skyld, og tror at det er deres skyld, at graviditeten mislykkedes. Denne følelse kan være svær at lægge fra sig uden hjælp. At lære at overkomme skyldfølelsen er en af de bedste måder at håndtere ufrivillig abort på, både på kort og på lang sigt. 
  • Komme videre – Selvom en sørgeperiode både er naturlig og sund, bør man på et tidspunkt afslutte sørgeprocessen og komme videre. Hvis man har svært ved det, kan det være et tegn på, at man har brug for hjælp. 
  • Støtte fra familien – En anden vigtig del af bearbejdelsen af en ufrivillig abort er, at få støtte fra sin partner, samt familie og venner. Dette virker simpelt, men nogle kvinder har det med, at trække sig socialt, hvilket kan gøre risikoen for svær depression større.
  • Online terapi – Selv travle kvinder kan få gavn af online terapi. Sorgrådgivning kan gøre en i stand til, bedre at forstå ufrivillig abort og hvilken effekt det har. Dette gør, at man kan få iværksat sorgbearbejdelsen. Det tager måske lidt tid, men i sidste ende kan terapi hjælpe kvinder til, at komme videre efter en ufrivillig abort.

Terapi for ufrivillig abort

Online terapi via GoMentor.com kan give kvinder den støtte og viden der skal til, før man lader ufrivillig abort føre til større problemer. Vores tilknyttede psykologer er specialiserede indenfor sorgbearbejdelse, herunder bearbejdelsen af ufrivillig abort. De kan tilbyde moralsk støtte og vejledning, således man sikrer, at man ikke håndterer sin sorg på en destruktiv måde. Nogle kvinder vil risikere at opleve problemer med depression, eller misbrug efter en eller flere ufrivillige aborter. Og selvom dette måske midlertidigt kan lindre smerten, vil psykoterapi kunne hjælpe til, at man kan komme videre efter en ufrivillig abort uden at fortrænge det. 

Definition af Ufrivillig Abort

Når der opstår et problem under svangerskabet og der aborteres som følge heraf, og dette medfører psykiske og fysiske problemer, man må forholde sig til. Terapi kan gøre det en smule lettere at bearbejde ufrivillig abort.

Symptomer på / Grunde til Ufrivillig Abort 

  • Skyld
  • Manglende opmærksomhed
  • Depression
  • Søvnproblemer
  • Man spiser for meget eller for lidt

Find hjælp til Abort

Ingrid Aller Rikke Hvelplund Marianne Rolin Carsten Grønbech Marie-Louise Wegener

Del dette oplæg med dine venner og netværk