Glemmer du at sætte grænser eller sige dine behov højt? Kommer du til at tage for meget an

Skrevet d. 17-11-2016 13:48:42 af Emilie Assentoft

Glemmer du at sætte grænser eller sige dine behov højt? Kommer du til at tage for meget ansvar, fordi du tænker, at det er nemmere?

Mange mennesker har svært ved at sætte grænser, og når de har gjort det, kan de få dårlig samvittighed. Dette skaber en situation, hvor du kommer til at føle dig fastlåst, trist, vrede, irriteret eller stresset, ligemeget hvad du gør. Det bliver derfor nemmere bare at tage en masse ansvar på sig, så slipper man for det ubehagelige. Lad os prøve at udforske det lidt nærmere. Hvorfor kan vi have svært ved at sætte grænser?

Tidligere erfaringer
Det kan skyldes, at man har haft nogle tidligere ubehagelige oplevelser med at sætte grænser og sige behov højt over for personer. De har måske råbt, skreget af én eller blevet meget kede af det, når man har forsøgt at sætte grænser og sige følelser højt. Dette har gjort, at man har en overbevisning og forventning om, at det at sige ens grænser og følelser højt, ender dårligt og med en afvisning. Man kan også have fået en overbevisning om, at andre ikke lytter til ens behov og følelser.

Dårlig samvittighed 
Disse oplevelser gør måske også, at man automatisk får dårlig samvittighed og bekymrer sig efterfølgende, når man prøver at sætte grænser, selvom det faktisk er fuldstændig reelt og okay. Man glemmer derfor at sætte grænser, fordi man er bange for responsen, afvisningen af ens følelser og den efterfølgende dårlige samvittighed, der kan sætte sig som en knugen i mave. Udfaldet kan også være, at man tager en masse ansvar på sig, som man egentligt ikke behøves.

Brugbare råd 
MEN! Tab ikke modet. Der er hjælp at hente, og der er flere gode råd til, hvordan man kan bekæmpe og styrke sin evne til at sætte grænser, lægge ansvar fra sig og sige sin behov højt UDEN efterfølgende at få dårlig samvittighed.

1. For det første kan man stille sig selv spørgsmålet? Hvad er det værste ved at blive afvist? Svaret ville måske være: Det er, at jeg mister min partner, forælder, ven eller job. MEN hvis man kan ikke få lov at have sine følelser, grænser og behov i en relation, er den så værd at bruge mere energi på? Man kan også sige det således; Jo hurtigere, du finder ud af, at personen ikke kan respektere dine grænser, behov og følelser, jo hurtigere kan du komme videre.

2. Dog går det ofte langt fra så slemt, og mange vil reagere okay på, at du siger fra eller til. Det er vigtigt, at du så vidt muligt forsøger at sige det på en ikke bebrejdende eller vred måde, men i stedet på en assertiv måde… fx ’når du gør sådan, gør det mig ked af det eller stresset, fordi…’ Så er sandsynligheden for at du bliver mødt med den respons, du gerne vil have, langt større. Det kan endda være, at du fx gør den person en tjeneste ved at fortælle, hvilken effekt, det har på dig, når han eller hun overtræder dine grænser med en bestemt handling.

3. En anden ting, du kan gøre er, at finde modspil til de erfaringer, hvor det har været ubehageligt at sige fra. Kan du fx grave et eller flere eksempler frem, hvor du faktisk blev mødt positivt og anerkendende, da du sagde fra? Det kan fx være en person, som sagde undskyld til dig, og dermed respekterede dine følelser. På den måde kan du også styrke en fortælling om dig selv, som én der også godt kan sige fra nogen gange samt udfordre katastrofetankerne om at det går helt galt.

4. Husk også på, at de folk, som har responderet negativt på din grænsesætning eller følelser, sandsynligvis har haft en dårlig dag og har følt sig skyldige og usikre. Dvs. den negative respons ikke er et tegn på at du og dine behov er forkerte, men snarere at den anden har svært ved at rumme den usikkerhed, der opstår ved det.

5. Hvis du ikke kan finde nogle eksempler, er det også okay, men lyt ikke til tanken om, at du ikke kan. Forsøg alligevel at sige fra og til på en assertiv måde. Tro ikke på tanken om, at du ikke har ret til sige fra eller at andres behov og følelser er vigtigere end dine. Dine behov og følelser er LIGE så vigtige, rigtige og normale.

6. Hvis du får dårlig samvittighed, når du har sagt fra, så forsøg at sige denne sætning til dig selv: Jeg har lige så meget ret til at have mine følelser og behov som andre. Det gør mig mere stresset at undgå at sige fra og til. I længden vil den dårlige samvittighed blive mindre.

7. Men husk, at det er en proces, og at være medfølende over for dig selv, hvis det ikke lykkedes første, anden eller tredje gang eller hvis du oplever tilbagegang. Det kræver øvelse – så vær tålmodighed over for dig selv. Bare bliv ved med at prøve.

Af psykolog Emilie Assentoft, fra psykologpraksis FRIHED i SIND.