Trænger du også til at se lyset?

Skrevet d. 5-12-2019 17:20:23 af Thomas Bøttern - Psykoterapeut, Familieterapeut/-rådgiver

Vinterdepression

På denne tid af året er de fleste af os godt ramt af vintermørket, og det bliver bestemt ikke bedre af at vejret bare er gråt i gråt det meste af tiden. I takt med at dagslyset og temperaturen bare falder og falder, så falder energien og humøret også hos mange danskere.


Det er ikke alle, der bliver lige hårdt ramt. Man regner med at 5-10 procent af danskerne bliver ramt af det man kalder vinterdepression i forskellige grader. Nogle er meget påvirket af deres symptomer, og andre er mindre påvirket.


De typiske symptomer er:

  • tristhed.
  • større behov for at sove.
  • nedsat sexlyst.
  • øget appetit - dette gælder især søde sager.
  • manglende energi og interesse for almindelige dagligdags aktiviteter.
  • tilbagetrækning fra det sociale liv med andre mennesker.


De fleste kender til disse symptomer i kortere perioder, hvem har for eksempel ikke haft lyst til at slukke for vækkeuret og sove videre en kold og mørk vintermorgen, men for nogle vender symptomerne tilbage år efter år, når vintermørket indtager landet og humøret. Hvis symptomerne samtidig begrænser én i at fungere normalt i sin hverdag, så skal man tage det alvorligt og gøre noget ved det.


Man kan selv gøre noget for at lette mørket og humøret:

  • Gå så meget som muligt ud i dagslyset. Gerne hver dag og midt på dagen hvor lyset er på sit højeste.
  • Skru op for lyset på arbejdet og derhjemme.
  • Sørg for at have en regelmæssig døgnrytme.
  • Sørg for at få tilstrækkelig med søvn (omtrent 7-8 timer pr. nat, men hverken for meget eller for lidt).
  • Regelmæssig motion er altid godt for helbredet og humøret, men pas på med at have for høje forventninger til dig selv. En rask gåtur på en halv times tid er god nok.
  • Hvis du har mulighed for det, så rejs sydpå.


Har du svært ved at få bugt med trætheden og tristheden, så kan du få yderligere hjælp ved at følge disse to råd:

  • Anskaf en lysterapilampe, ifølge psykiatrifonden får mellem 60-90 % af de vinterdepressive det bedre af lysterapi. Men det kræver, at den bliver brugt hver dag og på de rette tidspunkter af dagen. Få råd og vejledning før du smider en masse penge efter en lysterapilampe.
  • Opsøg en kognitiv terapeut, kognitiv terapi kan give dig de redskaber du skal bruge for at tage en vinterdepression i opløbet.


Hvis du er ramt af vintermørket, så gør noget ved det nu. Få råd og vejledning om kognitiv terapi og lysterapibehandling. 

Læs mere om: Vinterdepression

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere