Blogindlæg: Selvkærlighed – Sådan får du fat i dig selv og dine behov - GoMentor

Selvkærlighed – Sådan får du fat i dig selv og dine behov

Skrevet d. 15-5-2018 10:41:30 af Kamilla Christensen

Selvkærlighed – Sådan får du fat i dig selv og dine behov

https://pics.gomentor.com/p/id_8338__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/26b2702a-67b4-453e-85c7-e4392386b363.jpg

Måske kender du det… du vil gerne blive bedre til at træffe de gode selvkærlige valg for dig selv og gøre det rigtige; Det som du inderst inde ved, du burde gøre og som du ved ville gøre dig glad, men som du alligevel er kommet til at overhøre så mange gange, fordi-fordi-fordi…

  • Der kom lige noget i vejen
  • Du valgte at prioritere andres behov
  • Du overbeviste dig selv om, at dét (du godt ved er vigtigt for dig) kunne vente til i morgen

Måske kender du nogle af de mekanismer? – jeg gør. Og må da også tilstå, at selvkærlighed ikke altid har været en naturlig del af mig.

Selvkærlighed er for mig noget forholdsvist nyt. Noget som jeg har måtte tillære og noget, som jeg for alvor har gjort til en del af mig og mit liv, de seneste år.

Og hvad betyder det så egentlig, det der med selvkærlighed?

Det betyder blandt andet for mig, at jeg (ligesom før) lever et liv, hvor jeg sørger for at gøre gode ting for mig selv, som jeg holder af. Forskellen fra ”den gang og nu” er bare, at jeg nu er langt mere bevidst om, hvad jeg vil, hvad jeg har behov for og ikke mindst, at jeg vælger mig selv til hver dag, helt bevidst. Det er forskellen og det er selvkærlighed for mig.

Så, selvkærlighed stikker altså langt dybere end blot dét at fx spise sundt og motionere – selvkærlighed er de mange kærlige og bevidste valg og fravalg, som du tager for dig selv hver dag fx:

  • Dit valg om at sætte tid af til dig selv og derved (måske) sige nej til andet og andre
  • Dit valg om at lytte til din krop og slappe af / tanke op, når du fx mærker, du er træt
  • Dit valg om at tage ansvar for din egen glæde (også i de svære stunder – du har altid det valg)
  • Dit valg om, hvilke tanker (og dermed følelser) du vil fylde dig med
  • Dit valg om at skabe retning og mål for dig selv

Osv. Osv. Der er mange valg. Det vigtigste i min optik er, at du gør dig selv bevidst om, hvad der skaber værdi for dig og at du lytter og følger din indre stemme.

Så, her 3 af mine råd til dig, der gerne vil skabe et mere selvkærligt liv

Sæt tid af til DIG

Selvkærlighed rimer på tid til dig selv. Det giver næsten sig selv, hvis du ikke ved, hvad der gør dig godt og hvad du vil have mere af – hvordan kan du så skabe det gode selvkærlige liv? Mit råd er, at du skal sætte tid af til DIG og tiden skal du bruge til at reflektere over, hvad du egentlig gerne vil gøre mere af for dig selv og opnå i dit liv – Du behøver ikke endevende eller revolutionere alle områder af dit liv, men du kan starte med at sætte fokus på ét eller to områder, hvor du måske mærker du ikke er helt tilfreds…

Øv dig i at lytte OG høre efter

Hvis jeg spurgte dig, nævn en eller to ting, hvor du, hånden på hjertet, ved at du ikke er helt tro mod dig selv eller ikke helt god mod dig selv – Så er jeg rimelig sikker på, at du ville kunne pege de områder ud – Hvis du altså vel og mærket turde være helt ærlig overfor dig selv. Jeg tror de fleste mennesker (nogen måske mere i forbifarten end andre) er klar over, hvad de burde tage sig af, men jeg tror desværre også, at mange vælger, IKKE at høre efter dét, som foregår indeni. Og måske endda især på de allervigtigste områder, fordi de ofte er forbundet med noget, som er svært og noget, som virkelig kræver noget af dem – nemlig forandring af det som er. Men jeg tror på, at vi skal vælge at turde træffe valg, som ikke kun er gode for os nu og her, men også på den lange bane. Også selv om de er svære.

Så mine råd er simple (ikke det samme som nemt).

Øv dig (hver dag) i at lytte og rent faktisk høre efter; hvad din krop fortæller dig. På den måde viser du over for dig selv, at du tager dig selv alvorligt og giver selvkærligheden gode vilkår for at vokse – Men KUN, hvis du vælger at høre efter og rent faktisk begynder at tage de nødvendige små skridt i retning af, hvad du hører, er det rigtige for dig. Meditér, gå ture, dyrk mindfulness – hvad som helst, der får dig til at komme dybere ind. Min vej er aftenmeditation – hver dag. Og jeg kan kun anbefale dig at komme igang!

Øv dig (hver dag) i at være nærværende med dine tanker. Øv dig i lægge mærke til, hvornår der opstår forstyrrende, bekymrende eller negative spor og øv dig i at blive så bevidst, at DU kan tage styringen og omdirigere og vælge de tanker til, som nærer dig og som er selvkærlige. Jeg siger ikke, at det er let. Og det kræver særdeles skarp opmærksomhed – Bevidsthed – Vedholdenhed – og det kræver træning, træning, træning!

Men har du mod på det og bliver ved – så lover jeg dig, at du vil mærke effekten!

Strukturér og planlæg dig i mål

Mit sidste råd er, sørg for at holde dig selv i ørene, så du ikke kommer til at ’glemme’ dine gode intentioner. Det behøver ikke være den store Ghant Chart løsning, der skal til. Der findes mange værktøjer og kalendere til formålet, som kan hjælpe dig med at planlægge, holde styr på dine mål (store som små) og som hjælper dig med taknemmelighedsrutiner osv. (kan varmt anbefale Best-Self).

For mig er det nu bare en simpel morgen rutine, hvor jeg tjekker ind med mig selv og noterer ned, hvad jeg gerne vil nå og gøre for mig selv over dagen – ikke bare i mit arbejde, men også i forhold til mine mange små og bevidst selvvalgte hvil, som hjælper mig med at tanke energi. Det er simpelt og det styrker mit fokus på både det effektive og arbejdsomme og på de selvkærlige aktiviteter, som jeg værner så meget om.

Skal du med?

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.