Præstationsangst: Hvorfor sker det og hvordan kommer jeg af med det?

Skrevet d. 22-9-2020 12:18:13 af Sutton Atkins - Terapeut, Coach, Kærlighedscoach, Sexolog, Parcoach, Parterapeut, Datingcoach, Skilsmissecoach, Stresscoach, Mentaltræner, Mentor, Psykoterapeut, Stressterapeut, Søvnterapeut

  • Få selvtillid
  • Få gnisten tilbage i dit kærligheds og sexliv
  • Nyd sex igen - bedre end før!


Hey.

Jeg ser dig.

Jeg ved hvordan du har det, hvad du går igennem.

Jeg forstår, hvor svært et emne det kan være at tale om, - endda at læse om. Jeg vil prøve at håndtere emnet, så nænsomt som muligt for dig. Måske føler du dig flov og kan mærke det der sug i mellemgulvet, når du taler om det. Måske føler du det nogen gange, som du ikke ‘er en rigtig mand’. Eller mærker angst (den sviende fornemmelse i maven, som mavesyre der brænder) og du gruer for de intime stunder. Det er en ond cirkel, som når du ligger vågen om natten. Jo mere du tænker på at sove, jo sværere bliver det at falde i søvn.


Den gode nyhed er:

Det sker for de fleste mænd (de snakker ikke om det, men jeg ser dem hver uge, i min konsultation) - og det er i den grad til at fixe. Det handler om at administrere tanker, forventninger, følelser og forbindelsen til din krop, gennem nogle simple, men effektive teknikker. Samtidig er det klart at du har brug for at forstå, hvad der sker inden i dig. Det her burde ikke være et problem. Men med så mange ting i livet - Vi lærte ikke alt i skolen og det er IKKE din egen skyld. 


Slip af med din præstationsangst - Så du endelig kan nyde sex, uden negative tanker og stress.


Præstationsangst kan føre mange problemer med sig i et parforhold fx; En akavet følelse når du kysser, når hun flirter med dig - du kan sågar føle dig akavet når du krammer. Det kan ødelægge intimiteten og gnisten i parforholdet.


Det symptom som bekymrer de fleste (mænd, om ikke andre) er rejsningsproblemer, evnen til at få og opretholde en erektion.


Alt efter hvordan du definerer dette, får mellem 6-15% af alle verdens mænd problemer med erektion. Problemer erektion kan ske, både for mænd i langvarige forhold, men også for mænd, som blot er ude og ‘På dating markedet’.


Uanset hvilken, - det føles flovt og frustrerende når det sker og kan efterlade dig tom og uden føling med dig selv.


Det første du skal gøre er at kontakte din læge. Ja ærligt, det er den bedste ting du kan gøre. I tilfælde af, at det kan være noget fysisk bagvedliggende. Det er altid bedst, at snakke med lægen, før du opsøger en terapeut eller coach. Selv hvis det kun er for at udelukke.


Når din læge siger: ‘Det er intet fysisk’, så er det tid til at lede efter de mulige psykologiske og følelsesmæssige årsager - og kontakte mig.


Der er så mange ting, der kan smitte af på dit sexliv; Stress, depression, (u)motivation, jalousi, mistillid, vrede, føle sig umandig og meget mere. Præstationsangst, kan vise sig på mange forskellige måder. I forbindelse med rejsningsproblemer, kan præstationsangst føre til:

  • Tidlig udløsning
  • Forsinket eller udeblevet ogasme/udløsning.
  • Tab af interesse i sex
  • Frygt for at havne i intime stunder
  • Ubehag ved fysisk kontakt.


Præstationsangst har ofte til baggrund i negative tanker omkring ens egen opfattelse om, hvilke præstationer der skal til, for at være en god elsker. Følelsen af seksuel utilstrækkelighed. De tanker og følelser kan have rod i dit selvbillede; tanker omkring dit udseende, penis størrelse, forskellige opfattelser af mandhaftighed eller en mands rolle.


Løsninger?


En af de bedste metoder til at overvinde rejsningsproblemer og præstationsangst er ved at forventningsafstemme. Ofte kan det være forventninger fra din partner, eller rettere - hvad du TROR din partner forventer af dig, som presser dig.


“Forventninger, ER PRESSERENDE."


Det første jeg går i gang med, i min coaching er at justere; få klarhed og enighed omkring, hvad der er forventet og af hvem. - Både af dig og din partner.


Det kan lyde simpelt. Men det er ofte kompliceret, at tale om et så følsomt emne. Det kræver en høj grad af empati og takt. Ikke mindre vigtigt, at lave aftaler på forhånd, så ingens grænser bliver overtrådt og der utilsigtet kan opstå endnu mere pres, når samtalen er godt igang. (Jeg er sikker på, du er klar over, hvad jeg mener.)


Nogle af de metoder jeg bruger, som muligvis kan hjælpe dig: 


  • Vær åben overfor din partner, omkring din angst og dine bekymringer.
  • Reducer forventningsniveauet, mellem dig og din partner.
  • Find på erstatnings aktiviteter (Læg vægt på andre seksuelle aktiviteter, end penetration.)
  • Samtaleterapi, for at sikre guidet fremdrift.
  • Genopbygning af tillid og intimitet mellem dig og din partner gennem samtaleterapi
  • Hjælp til at reducere forventning, pres og seksuel-stress
  • Lær at håndtere livsstil-stress gennem samtaleterapi
  • Intimitetsøvelser
  • Tillidsøvelser
  • Aktiviteter og øvelser, til at genopbygge jeres forbindelse
  • Fokuser på, hvad du kan gøre og ikke på, hvad du tror du skal gøre.
  • Lær at ‘være i nuet’.
  • Lær at ‘stille ind’ på din partner.
  • Lær ‘bare at være’ med dig selv.
  • Meditation
  • Fjerne stressfaktorer fra din hverdag
  • Livsstilsændringer, som fx træning og bedre kost
  • Giv dig selv fri fra negative tanker og erstat dem med positive/sexede
  • Visualiseringsøvelser


Forskellige niveauer af præstationsangst:


Mild præstationsangst - snak åbent med din partner. Sæt et realistisk forventningsniveau, snak med hinanden om andre seksuelle aktiviteter I kan nyde sammen, brug sexlegetøj, prøve intimitet og nærhedsøvelser.

Alvorlig præstationsangst - Hvis det er noget du har bokset med i et stykke tid, du har prøvet ‘alle tips og tricks’ - og du stadig bokser med det, vil der muligvis ligge dybere issues bag. Dem bliver vi nødt til at udforske og arbejde med, før du kan forvente, at de andre strategier begynder at virke.


… reservér din forsamtale, GRATIS.


Lad os elske bedre! ❤️

Sutton.

Sex & Relationship Coach



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere