Opgør med tre herskende myter om kulhydrat, fedt og protein

Skrevet d. 14-1-2022 11:30:20 af Sørine Kristensen - Coach, Mentor, Overspisningscoach, Vanecoach

Myte - Kulhydrater må man endelig ikke få for mange af!

Hvis dette var sandt, skulle vi faktisk til at stoppe med at spise frugter, grøntsager og rugbrød! Kulhydrater er den af de 3 makronæringsstoffer (Kulhydrat, fedt, protein) som vi skal have mest af, faktisk skal 50-60% af den energi vi får fra vores mad komme fra kulhydrat.

Men hvor kommer myten så fra - der må vel være lidt sandhed i den eller? Og ja kulhydrat er nemlig ikke bare kulhydrat, kulhydrat findes i rigtig mange udgaver, hvor nogle er bedre for os and andre, her er 3 af de overordnede kategorier.

Den første kender vi som sukker, det fine hvide lækre klistrede stads.En anden udgave er stivelse, som vi får når vi spiser pasta, brød, kartofler og ris. Og en tredje variant er fibre, som vi får når vi spiser frugter, grøntsager og fuldkornsbrød.

Sukker er den del af kulhydrat vi ikke må få for meget af, og her taler jeg om det sukker vi finder i industriens produkter fx slik, supper, kage, is osv. Der findes også sukker i frugt, men spiser du de hele frugter, skal du virkelig spise meget frugt før du får for meget sukker. Hvis du til gengæld laver juice, så hold lidt igen.

Så var der stivelse, hvilket for nogle har fået en næsten djævelsk status, men det er faktisk energien fra stivelse som ofte driver vores muskler, der er nemlig energilagre af kulhydrat gemt her. Det er også den gode energi fra stivelse som vores hjerne kan bruger, den kan nemlig ikke bruge energi fra andet end kulhydrat.

Til sidst var der fibrene, og de er rigtig gode for os, da de giver en god fordøjelse, hjælper til at undgå forstoppelse og diare, giver en god mæthedsfornemmelse, og trækker stadeligestoffer med ud med afføringen, for fibre kan nemlig ikke nedbrydes i vores krop.

Så nu tænker du måske, jamen så skal vi jo bare spise rent fibre! Men nej, for der er ikke energi i fibre, så når du skal have dækket 50-60% af din energi via kulhydrat, så er det altså ikke fibrene der bidrager her. Til gengæld findes fibre i de gode kulhydratholdigeprodukter, så som grøntsager og frugt, fuldkorns ris og pasta, fuldkornsbrød, og andre kornligende produkter som fx quinoa. Så spiser du varieret, med fokus på fuldkornsprodukter får du lige præcis det din krop har brug for.

Undgå dog for meget (For man må godt spise det :)) af det hvide toastbrød, flute, hvide ris, is, slik og kager, da de indeholder rigtig meget energi, men ikke mange næringsstoffer eller fibre - det man kan kalde tomme kalorier.




Myte - Fedt det er virkelig usundt, og man skal have så lidt som muligt

Uden fedt kunne vores krop slet ikke fungere, rundt om vores hjerne er der fx en hinde som beskytter den, og ja den er lavet fedt. Til daglig skal 30-40% af energien i vores kost komme fra fedt.

Så fedt er bestemt ikke dårlig for os, men som med kulhydrat er der nogle typer vi med fordel kan begrænse, og det er det fedt som kommer fra landlevende dyr - mættet fedt. Mættet fedt har ikke de gode sundhedsegenskaber som deres søster Umættet fedt.

Umættet fedt er det fedt vi finder i planteriget, fx i din olivenolie, avocado, nødder og korn. Særligt får vi noget rigtig godt fedt fra fisk, du har måske hørt om omega 3, 6 og 9. Det er disse umættede fedtstoffer som bl.a. er gode for vores hjerne, men som også har rigtige gode forbyggende egenskaber for hjertekarsygdomme - derfor er det dem vi skal have flest af.

Det betyder imidlertidig ikke at det fedt der kommer fra landlevende dyr er direkte skadelige, for det er de Ikke, men det kan blive et problem hvis man får for meget, derfor anbefales det også, at man fra animalskeprodukter altid går efter en lav fedtprocent.




Myte - Protein er det sundeste og man skal sørge for at få meget af det

Det er faktisk kun 10-20% af vores energi som skal komme fra protein, vi mennesker er nemlig omnivores - altædere, og får derfor overvejende vores energi fra kulhydrat og fedt, modsat carnivore - kødædere, som er designet til at bruge protein som energikilde.

Menneskekroppen bruger hovedsagligt protein som byggesten, og altså ikke som energi, og det betyder også, at hvis vi spiser for meget protein, så udskiller kroppen det overflødige. Og det kan umiddelbart lyde meget godt, tænk hvis det samme gjorde sig gældende med kulhydrat og fedt ;) Men alting har en pris, og det er vores nyrer som står for denne udskillelse, et meget vigtigt og flittigt organ.

Hvis man derfor over flere år får indtaget alt for meget protein, vil det slide på nyrerene, og deres funktion kan blive nedsat. Her taler jeg ikke om at man spiser for mange røde bøffer, men man skal passe på med proteinshakes, proteinbare, og andre proteinberigede produkter.

Vi skal faktisk ikke have mere end 350g kød om ugen for at få dækket vores behov for protein, når vi samtid spiser varieret, det er altså kun 50g om dagen, hvilket størstedelen af danskerne overstiger. Vi skal derfor ikke være bange for at få for lidt protein, til gengæld skal vi passe lidt på med berigede fødevarer, så vi ikke kunstigt giver kroppen for meget at arbejde med.

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.