Naturen og hestene styrker din sanselighed

Skrevet d. 16-8-2022 15:24:11 af Anna Maria Olsen - Hesteassisteret terapeut, Traumeterapeut, Grief Recovery Specialist

At tillade dig selv at lukke nuet ind via dine sanser er det jeg forstår ved sanselighed.

Når du tør være i nuet med dine sanser åbner du op for forbindelsen til din intuitive sans. 


Sanselighed kræver tid, tillid og nærvær. For at være i kontakt med din sanselighed har du brug for at stoppe op og få bevidsthed på hvilke sanser du får input fra.


Dette er præcis det naturen og hestene kan støtte dig i.


Vi filtrerer alle livet gennem vores sanser og derfor vil din livsoplevelse blive farvet af din subjektive bearbejdelse af sansernes informationer og indtryk.


Vi oplever således verden gennem indtryk fra sanserne og har i alt 7 sanser.


For at få hele dig selv med videre har du brug for at være i kontakt med dine sanser, og hestene kan støtte dig i at vække og styrke din sanselighed.


De 7 sanser er:


  • Den visuelle sans (synssansen)
  • Den auditive sans (høresansen)
  • Den olfaktoriske sans (lugtesansen)
  • Den gustatoriske sans (smagssansen)
  • Den vestibulære sans (labyrint- og ligevægtssansen)
  • Den taktile sans (berørings- og følesansen)
  • Den proprioceptive sans (muskel-ledsansen, stillingssansen og bevægelsessansen).


Den sans jeg vil fokusere på i dette blogindlæg er den taktile sans fordi den er vigtig for kropsbevidstheden.


Den taktile sans


Vi har sanseceller og nerveender placeret forskellige steder i kroppen både under huden, i slimhinder og i de indre organer. De forskellige nervefibre fører forskellige sansekvaliteter op til hjernen.


Nogle nervefibre fortæller hjernen om tryk og berøring, mens andre forholder sig til kulde, varme, struktur eller smerter.


Det interessante er at de nervefibre som transporterer smerte-indtryk til hjernen er de tyndeste nervefibre vi har.


Hver eneste nervefiber har et specifikt område som det sender informationer til hjernen. Så når hjernen hører en bestemt nervefiber synge, ved den præcis hvilket område som melder sig ind med en specifik taktil sans.



Der hvor det kan drille hjernen er når nerven bliver provokeret på vejen. Her er det især de tynde smertefibre som bliver mobbet af store irritationsceller. Hjernen hører kun nerven beklager sig og fejltolker hvor det er at stimulationen er sket.


Det er derfor du kan opleve at en smerte kan have rod et andet sted end hvor du mærker selve smerten.



Da jeg lærte om den taktile sans på medicinstudiet sagde vores underviser at den taktile sans er den sans som kvinder bruger til at finde det de søger i tasken uden at kigge ned i den. 


Den taktile sans gør dig i stand til med fingrene at kende forskel på en nøgle og en læbestift.


Den taktile sans er således en sans som fortæller dig om din krop og din krops møde med omgivelserne.


Hestene forstærker din sanselighed


Når pattedyr møder et nervesystem som er aktiveret i kamp/flugt beredskabet begynder det helt ubevidst at udvise en beroligende adfærd, også kaldet calming signals.


Da heste er sociale flokdyr, ligesom mennesker, genkender dine spejlneuroner hestenes beroligende adfærd og dit nervesystem falder til ro gennem en aktivering af dit parasympatiske nervesystem.


Du finder hjem i dig selv og det bliver trygt for dig at mærke ind. Du skaber forbindelse til dine sanser, og dermed trækker du nuet ind i din livsoplevelse via dine sanser.


Det er min erfaring som læge og hesteassisteret terapeut at hestene forstærker dine sanseindtryk således at dine 7 sanser opleves mere intenst.


At være i kontakt med dine sanser uden at flygte fra det du mærker, styrker din sanselighed og du oplever at du hviler mere i dig selv.


Der er ingen som kan fortælle dig hvad du sanser. Det er din opgave at mærke ind og tolke det du mærker. Du har fået dine sanser for at få en livsoplevelse som er unik for dig. Snyd ikke dig selv for at få hele oplevelsen med.


Smerte kan være både fysisk og psykisk


Når vi oplever kraftig psykisk smerte som for eksempel en sorg flygter vi ofte fra den fordi der er ubehag forbundet med at være i kontakt med smerte. Vi pakker væk og fortrænger traumatiske oplevelser, men det betyder ikke at smerten forsvinder.


Typisk kan sorg, angst og traumer sætte sig forskellige steder i kroppen fordi det er nemmere for hjernen at forholde sig til en fysisk smerte end en psykisk smerte.


Det kræver tillid at turde være med sin smerte.

Det er vigtigt for mig at sige at du ikke går i stykker af at mærke din smerte. Du er derimod designet til at tåle at være i kontakt med din smerte, så du kan vælge at ændre din sanseoplevelse til noget andet og mere behageligt. 


Det er aldrig rart at forbinde sig med smerte, men for at du kan få hele dig selv med videre har du brug for kortvarigt at tillade dig at stå i smerten og anerkende at du i netop dette nu mærker en smerte.


Brug dit fokus


Det du fokuserer på trækker du ind i din livsoplevelse.


Du har altid andre sansekvaliteter end smerte til rådighed som du kan vælge at fokusere på.

Du har altid et valg om hvilken sans du vil fokusere på i ethvert givet øjeblik. 


Så hvis du hele tiden fokuserer på dine smerter og er i kontakt med din frustration over at du ikke er smertefri, så kalder du selv smerterne og frustrationen ind igen og igen.


Skal du så ignorere dine smerter? Nej! Det du skal gøre et at anerkende at smerterne er der, og herefter træffe et bevidst valg om hvilken af dine andre sanser du vil give dit fokus som det næste.


Du kan vælge at have for travlt til at dvæle i din smerte.

Du kan vælge et fokus som giver dig mere glæde og nydelse. Dette gør du ved at fokusere din tid og energi på de ting og aktiviteter som vækker din kreativitet og skaberkraft.


Brug din sanselighed til at løse problemer og lindre smerter


Vi mennesker fokuserer typisk 80% på selve problemet eller smerten og kun op til 20% på løsningen.


Hvad ville der ske hvis valgte at brugt 80% af din energi på løsningen og kun 20% på selve problemet eller smerten? Hvoraf de 20% af fokus på problemet eller smerten består i at få klarhed over hvad og hvor problemet eller smerten er.


Så er det nu du skal på banen! 


Jeg giver dig 5 reflektoriske spørgsmål som du skal i gang med at besvare.


5 reflektoriske spørgsmål:


Skriv din besvarelse ned og tillad dig at bruge lidt tid og energi på at mærke ind og finde svarene i dig selv.


  1. Hvad kunne være godt ved dit problem/ubehag/smerte?
  2. Hvad er endnu ikke perfekt?
  3. Hvad er du villig til at gøre for at skabe det du gerne vil?
  4. Hvad er du villig til ikke længere at gøre for at få det som du vil have det?
  5. Hvordan kan du gøre det du har brug for at gøre og samtidig nyde processen mens du gør det?


De 5 spørgsmål giver dig helt automatisk en 80/20 fordeling af dit fokus. Det er derfor vigtigt at du bruger tid og energi på at besvare alle 5 spørgsmål.


Din besvarelse af spørgsmål nr. 2 er dine 20% fokus på problemet/smerten, mens de øvrige 4 spørgsmål støtter dig i at holde fokus på løsningen. Spørgsmål nr. 5 er måske det vigtigste spørgsmål der skal besvares.



Hvis du har spørgsmål eller brug for støtte til at arbejde endnu mere i dybden med dig selv, så er du velkommen til at kontakt mig.

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.