Mindfulness træning

Skrevet d. 7-11-2018 09:33:15 af Ulla Vestergaard

Mindfulness træning

https://pics.gomentor.com/p/id_f0685f498b644722b496d091c5750516__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/ullavestergaard.jpg

Af Ulla Vestergaard, stifter og indehaver af Mindfulness Aalborg. Certificeret mindfulness-instruktør med afsæt i en 3-årig uddannelse, terapeut, forfatter, konsulent, socialrådgiver, certificeret coach og underviser. 

 

Der findes rigtig mange måder, du kan træne både mindfulness og meditation. Jeg er selv inspirereret af forskellige tilgange og måder at træne mindfulness og meditation. Jeg er inspireret af min 3-årige uddannelse, som bygger på træning indenfor mindfulness kognitiv terapi (MBKT) og mindfulness-baseret stress reduktion (MBSR) og træning fra andre meditationsformer. Jeg er derudover inspireret af andre meditationsøvelser heriblandt trancendental meditation (TM). 

 

Hvis du ønsker inpiration til mindfulness træning i livsperioder, hvor det er rigtig svært er der en række træningsøvelser, jeg kan anbefale dig. Hvis du ønsker at bruge det mere forebyggende har jeg andre træningsøvelser. Det er individuelt, hvilken mindfulness og meditations-træning, der giver bedst mening og nogen kobler sig fx på bestemte øvelser og synes, at de er mest hjælpsomme og anvendelige at træne og andre er mere til andre træningsøvelser. 

 

Her kan du se en række tips til din mindfulness træning 

 

Tips til mindfulness træning

1) Få det passet ind, så det passer bedst i forhold til din hverdag. Det kan være, at du har det bedst med at træne om morgenen, eftermiddagen eller aftenen.

 

2) Forsøg at indstil dig på, at du skal i gang med at træne mindfulness. Gear lidt ned. Find et fast sted uden for meget støj, hvor du kan sidde rimelig uforstyrret. 

 

3) Hav eventuelt en "mindfulness-stol" stående fremme et uforstyrret sted, så du ligesom bliver mindet om at træne mindfulness øvelser. Tag gerne et tæppe over dig, så du ikke fryser. Tænd evt. et lys. Prøv at skab en tradition, som passer til dig. 

 

4) Du kan enten lave øvelserne siddende eller liggende afhængig, af hvad du har det bedst med og    føler mest for. Jeg anbefaler, som udgangspunkt, at du laver øvelserne siddende, idet dette gør, at det både er nemmere at holde sig vågen og være mere nærværende.  Hvis du er ved af falde i søvn under øvelserne, kan det være en god ide at åbne øjnene let. Træner du den øvelser der hedder kropsscanning kan du lave den liggende, hvis du har det bedst med det. 

 

5) Til en begyndelse kan det give mening at bruge guidede mindfulness-øvelser. Med tiden, når du har fundet din egen stil, kan du eksperimentere med at guide mindfulness-øvelserne selv, høre andre guidede meditationer eller prøve med lyde eller musik. 

 

6) Beslut dig for, hvor lang tid du vil træne. Indstil evt. din mobil eller et stopur, hvis du guider dig selv eller vælg den guidede øvelse ud fra, hvor lang tid du har besluttet dig for at træne.

 

Hvordan lærer jeg bedst mindfulness?

Jeg anbefaler, at du bliver undervist i mindfulness af en certificeret mindfulness-instruktør fremfor selv at gå i gang med mindfulness eller meditationstræning. En af grundene er, at mange kan misforstå, hvordan de skal træne mindfulness. Der er fx mange som tror, at mindfulness træning skal give ro eller afslapning. Eller at man skal være tanketom. Eller at åndedrættet skal være på en bestemt måde. Det er vigtigt at have basal viden og information om mindfulness på plads for at opnå effekt af træningen. 

 

Du er meget velkommen til at kontakte mig helt uforpligtende for at høre om et individuelt mindfulness eller terapiforløb. Jeg har gode resultater med at kombinere terapi, mindfulness og coaching i et forløb. 

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.