Mindfulness i terapien hvad kan det give?

Skrevet d. 12-9-2018 10:32:02 af Ulla Vestergaard

Mindfulness i terapien hvad kan det give?

https://pics.gomentor.com/p/id_f0685f498b644722b496d091c5750516__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/ullavestergaard.jpg

Mindfulness i terapien hvad kan det give?

Se 8 ting her. 

1. Du bliver mere bevidst om dine tanker. Når du er bevidst om dine tanker, kan du betragte dem mere neutralt og i højere grad styre hvilke du vil have opmærksomheden på og i højere grad frisætte dig fra dine tanker. 

2. Du træner at holde en pause i dit sind. Pausene i sindet, gør at du er mere opmærksom og kan vælge din respons i stedet for en automatisk reaktion.

3. Mindfulness reducerer stress. Amygdala er et af de områder i hjernen, hvor stress respons aktiveres. Mindfulness og meditation stimulerer andre dele i hjernen, som styrker dine evne til refleksion, medfølelse og rolig handlen og mindsker amygdala, så du i højere grad kan vælge, hvilke følelser du reagerer på.

4. Du bliver mere opmærksom på kroppen. Du bliver mere opmærksom på kroppen og kan fx registrere stresssignaler. Det kan forebygge og mindske stress og forebygge smerter.

5. Du bliver mere opmærksom på egne og andres følelser og stemninger. Ved træning af mindfulness kan du træne din evne til at vælge hvornår du lader dit eget ”jeg” træde mere i baggrunden og i stedet være opmærksom på, hvad både du selv og andre har brug for. 

6. Din evne for omsorg og medfølelse for dig selv og andre stiger. Det medfølende sind beroliger dig og mindsker stress. Du træner at møde dig selv og andre med omsorg og venlighed. Følelser smitter i ”flere led” derfor er det godt både for dig selv, dine medarbejdere og organisationen, at du træner mindfulness.(compassion)

7. Du bliver bedre til at fokusere og koncentrere dig. Du bliver mere opmærksom på, hvor du har dit fokus og opmærksomhed og kan bedre styre hvor du ønsker at have det. 

8. Du bliver mere nærværende både på arbejdspladsen såvel som i fritiden. Mange oplever også den positive genvinst med bedre søvn og mere overskud. 

-----------------------------------------------------

Kontakt mig gerne helt uforpligtende for at høre, hvad jeg kan tilbyde dig. Jeg glæder mig til at høre fra dig.

De bedste hilsner 

Ulla Vestergaard

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.