KOM NED I GEAR ! DET BEDSTE TRICK FOR AT FOKUSERE, HURTIGT.

Skrevet d. 27-8-2021 13:55:13 af Anne Ellekjær - Psykolog

Du kigger en ekstra gang på telefonen, bare lige for at se om du har hørt fra dem, mens du var væk. Du kigger febrilsk på dit ur, for lige at være sikker på at det var det rigtige tidspunkt du mødte op på. Du sveder lidt i bilen, da du blev i tvivl om du huskede at låse hoveddøren på vej ud. I denne slags situationer, er det ikke kun din underbevidsthed som påvirker dig. Din biologiske reptilhjerne kan ikke skelne mellem hvad der realt er til fare for os, og hvad der er en mindre trussel. Ifølge den del af vores hjerne er farerne for at blive låst ude, tilsvarende den samme fare for at blive spist levende. Kroppen bliver altså påvirket som om at den er truet på dens eksistens, og det kan derfor føles overvældende at blive ængstelig i løbet af en dag. Så det at du begynder at svede på overlæben ved tanken om at komme for sent, er ikke bare dig som overreagerer. Din krop er helt enig. Men hvor hensigtsmæssigt er det for dig?


Næste gang du befinder dig i en situation som en lignede, har jeg et trick, so jeg lærte for flere år siden. Hvis du kan komme i nærheden af en isterning, så prøv at ligge den på dit håndled, når alle de ængstelige tanker kommer krybende. Ved at gøre dette, kan du komme ud af den biologiske reaktion hurtigere, da du afleder hjernen med isnende fornemmelser. Vi kan heldigvis ikke være to steder på en gang, så på den måde, får du kontrollen tilbage over dine tanker og fornemmelser. Giv det et skud, og lad mig vide hvordan det virker for dig.

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.