Giver du plads til pauser i din dag?

Skrevet d. 7-9-2018 11:48:28 af Natalina Gabriel

Giver du plads til pauser i din dag?

https://pics.gomentor.com/p/id_6fc06c5e65734606a9271a8de97aabb7__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/NatalinaGabriel.jpg

Hvor mange små pauser har du i løbet af en dag?

 

Hvor mange stille øjeblikke tillader du dig selv?

 

For de fleste af os er svaret få eller ingen.

 

For hvorfor holde pause, når vi kan fylde hvert eneste ledige øjeblik med at scrolle, tjekke, opdatere, planlægge, gøre eller (over)tænke.

 

At sætte tid af til blot at VÆRE er noget jeg ofte har fokus på sammen med mine klienter.

 

Og hvorfor nu det?

 

Jo det er i disse pauser at vi populært sagt genoplader batterierne. Det der sker rent fysiologisk er at vores nervesystem falder til ro. Det beroligende nervesystem aktiveres. Stresshormonerne reduceres.

 

 

Det er også i denne tilstand af VÆREN at vi får kontakt til vores intuition og kreativitet. Det er her vi kan mærke hvad det er, der vigtigt for os, og her vi lettere kan beslutte og træffe beslutninger. Vel at mærke de ’rigtige’ beslutninger, som faktisk er aligned med vores værdier og det vi virkelig gerne vil i livet.

 

Er der nok af disse små livgivende øjeblikke i dit liv?

 

Eller er det noget du længes efter at få flere af?

 

Hvis du har brug for inspiration til en ‘time out’, hvor du lader dig selv op med indre ro og nærvær, så får du lige her 3 enkle mindfulness pauser, som virker for mig og som jeg selv bruger hver eneste dag, som en måde at tune ind på nuet og mærke ro i sindet.

 

 

1. Observér dit åndedræt med kærligt nærvær

Start med at tage et par dybe ind-og udåndinger og lad din opmærksomhed være på åndedrættet.

Du kan lægge en hånd eller begge hænder over dit hjerte (øverst på brystkassen) som en en påmindelse om at bringe ikke bare opmærksomhed, men kærlig opmærksomhed til dig selv og din oplevelse med observere dit åndedræt.

Luk øjnene og fortsæt med at have opmærksomheden på dit åndedræt.

Lad åndedrættets blide rytme berolige dig indefra.

 

2. Observér dét der er omkring dig lige nu

Stop op og bare observer dit åndedræt for en lille stund.

Læg mærke til hvert åndedrag – hver en indånding og udånding – er det langsomt, hurtigt, dybt, overfladisk?

Måske ligner åndedragene hinanden, måske er hvert åndedrag forskelligt.

Bare tillad dit åndedræt at være præcis som det er lige nu. Der er ingen grund til at ændre på noget.

Udvid nu din opmærksomhed til at omfatte rummet du befinder dig i.

Hvor er du? Hvilke lyde hører du? Hvordan er temperaturen i rummet? Hvordan er vejret? Tidspunktet på dagen? Ugedagen? Årstiden? Året? Hvem er i nærheden af dig? Hvilke fornemmelser mærker du i kroppen?

Bare giv dig lov til bare at være til stede i nuet og se hvor specifik du kan blive omkring dette øjeblik og hvad det tilbyder dig.

 

3. Åben dine sanser for glæde og skønhed

Lad din opmærksomhed hvile på noget, som du nyder at se på.

Måske sidder du ved et vindue, hvor du kan se ud på nogle træer eller måske en lille flig af himlen.

Måske er der en grøn plante, en ting eller et billede, som får dig til at smile og være taknemmelig

Giv dig lov til at blive opslugt af billederne, farverne og teksturen – måske endda duften.

Jeg oplever selv at bare nogle få minutter, hvor jeg har min opmærksomhed på naturen, himlen eller noget smukt, der glæder mit øje, får mit perspektiv til at ændre sig.

Det føles som massage for sindet.

 

Disse øvelser er ikke beregnet til at fjerne fokus fra de virkelige udfordringer, som vi hver især som mennesker har.


Men de kan hjælpe dig til at holde balancen og minde dig om, at ved siden af livets udfordringer er der også ro og skønhed.


En ro og skønhed, der kan nære dig, når du er stresset eller har det svært.


Hvis du er nysgerrig på mindfulness og trænger til at finde mere indre ro og balance og reducere følelsen af stress og pres i dit liv, så er du velkommen til at kontakte mig og høre mere om mine individuelle samtaleforløb og gruppeforløb.

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.