Et nyt år

Skrevet d. 8-1-2022 09:35:02 af Sørine Kristensen - Coach, Mentor, Overspisningscoach, Vanecoach

Det gamle år syner hen, og et nyt står for døren.


Ofte giver denne begivenhed anledning til reflektion over året der gik, og hvad der på godt og ondt er sket. Når vi reflektere over vores liv, har vi mennesker desværre en tendens til at fokusere på alt vi ikke bryder os om, både de store sorger som i sagens natur fylder meget, men også de små ting som foregår i hverdagen.


Listen over nytårsforsæt kan derfor hurtigt blive lang, og man kan hurtigt få pillet sig selv langt ned, ved både at skulle stoppe med at ryge, spise sundere, motionere mere, læse mere, gøre mere rent, gå i mere farverigt tøj, købe mere genbrug, spise mindre kød og listen kunne blive ved og ved og ved.


Og der er selvfølgelig ikke noget i vejen med at ville ændre på dårlige vaner, men pas på ikke at lade dig selv drukne i forandringens gode intentioner. Prøv i stedet at holde det simpelt, hvis du gerne vil lave nytårsforsæt, med to forsæt der ændre noget du måske ikke er tilfreds med fx rygning og mere motion. Sæt derefter to nytårsforsæt mere, som handler om noget du gerne vil forsætte med at gøre i dit liv, det kan fx være at du er virkelig glad for højtlæsning for børnene om aftenen, eller at du selv laver mad de fleste dage om ugen.


Når så du har lavet dine nytårsforsæt, er det rigtig vigtigt at du bliver meget konkret på de to ting du gerne vil ændre. Så hvis det er at motionere noget mere, skal du skrive ned på et stykke papir hvordan det skal kunne lade sig gøre. Det kan være at du i stedte for bilen tager cyklen på arbejde eller til indkøb, eller at du beslutter at du skal bevæge dig hver dag, uanset om det er en gåtur, cykle eller et spil badminton, så skal du ud at røre dig. For gør du ikke dine mål konkrete, blive det meget svært at opnå dem, samtidig med at du nu også har mulighed for at evaluere efter en måned på om forsættet så er holdt, og hvorfor de eventuelt ikke gjorde. Det bliver meget nemmere at finde ud af hvorfor man ikke fik noget sit mål, når man har stillet dem konkret op, og man undgår derfor at dunke sig selv i hoved med at man ikke noget målet fordi man ikke er god nok.


Går du generelt med mange af de tanker og følelser jeg beskriver, om at føle at man næsten burde ændre det meste af sit liv for at det er godt nok, så kan det være du har brug for lidt sparring for at få det bedre med dig selv og din hverdag.

Du er derfor altid velkommen til at kontakte mig, hvor jeg gerne vil være med til at hjælpe dig ud af de dårlige tankemønstre.

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.