Blogindlæg: 3 gode råd – sådan får du kontrol over dine tanker - GoMentor

3 gode råd – sådan får du kontrol over dine tanker

Skrevet d. 15-5-2018 10:31:23 af Kamilla Christensen

3 gode råd – sådan får du kontrol over dine tanker

https://pics.gomentor.com/p/id_8338__b_0__ext_jpeg__w_180__sc_1/26b2702a-67b4-453e-85c7-e4392386b363.jpg

Hermed mine 3 gode råd til dig, som gerne vil have mere kontrol over dine tanker og til dig som måske bakser med alt for mange og negative tanker.

 

1) Træn din evne til at observere dine tanker

Første skridt på vejen mod mere kontrol handler om at øge din opmærksomhed, så du får kastet lys over dine tanker og dermed får lettere ved at vælge  de gode til og de dårlige fra.

Det lyder måske avanceret og krævende, men det behøver det ikke være. Bare gør lidt hver dag og husk (hvis du stritter i mod nu) at minde dig selv om, hvorfor du gør det. Du vil gerne have noget skal være anderledes, ikke? – Det betyder du må gøre noget andet, end du plejer.

Øvelse – Prøv dagligt at observere dine tanker lidt. Læg fx mærke til, hvilke tanker, som dukker op, når der bliver stille eller hvilke tanker, som forsøger at stjæle din opmærksomhed eller som du måske skubber væk. Og prøv, når du gør det, bare at lade dine tanker være tanker. Se dem som en adskilt del af dig dvs. blot som ’noget’, der kommer forbi og som du kan vælge at dvæle ved eller lade passere uden at dømme.

Denne øvelse er fundamental for at kunne tage styring over sine tanker. Den vil hjælpe dig til at blive mere bevidst om, hvad der rør sig inde i dig og vil styrke din evne til at gøre dig fri af tankerne. Prøv det, bare lidt hver dag.

2) Træn din evne til at være i nuet (og slippe tankerne)

At kunne stoppe tankestrømmen og lade de forstyrrende indfald drive bort er ikke altid let opgave, men snarere en daglig prøvelse, som vi udsættes for igen og igen. Fordi tanker kommer og går, sådan er deres natur bare. Og måske netop af den årsag, er evnen til at kunne slippe sine tanker og være i nuet, så værdifuld. Den egenskab hjælper os ikke bare med at fokusere og udrette ting på jobbet, men også med at blive nærværende i vores dagligdag og med at mærke os selv.

Så hvordan gør du, slipper tankerne?

Øvelsen består i at stoppe op, så snart du bliver bevidst om, at dine tanker er stukket af med dig, fx når de dårlige dukker op. Lige der kan du prøve at stille dig selv det lille, men effektive spørgsmål – Ja, og hvad ellers? (det kan virke lidt skørt, men rent faktisk virker det sådan, at når du fisker efter den næste tanke bliver der ofte helt stille og du bliver nærværende med det du har gang i).

Det er en lille øvelse, som også kan bruges, hvis du fx lider af angst og får bekymrende tanker om, hvordan det nu skal gå med det ene eller andet eller hvis du bare gerne vil være fri fra hende, som konstant brokker sig og skaber negativitet indeni.

Jeg kan også varmt anbefale, at du begynder at meditere for at træne dit evne til nærvær, men mere om det en anden gang.

 

3) Træn din evne til at flytte fokus

Sidste øvelse, som jeg vil introducere for dig, er lidt af et styrkepunkt at passere. Fordi den kræver en god portion viljestyrke – den kræver, at du hiver dig selv ud af den negative spiral og at du vælger at gøre noget andet, end du plejer.

Prøvelsen består i at du skal flytte dig selv fra den dårlige energi og højere op. Og så blive der.

Og du kan gøre flere ting.

Minde dig selv om, at tanker er blot tanker, de er ikke dig. Det virker måske banalt, men hvis du begynder at se dem som sådan, vil det blive nemmere for dig IKKE at identificere dig med dem.

Vær stædig (lige der må du godt). Sig til dig selv – jeg vil ikke bruge tid på de tanker nu. Jeg ved de ikke gavner og jeg vil noget bedre for mig selv. Jeg tager mig af dem senere (indfør grubletid), hvis de er vigtige nok og dukker op igen.

Og flyt så dit fokus – lige der, til det du vil have mere af, så du bevarer din gode energi og gerne til noget, som kræver handling. Tro mig, jeg ved det er svært, lige der, hvor tankerne er fulde af negativitet og har taget magten over én, men gør det alligevel. Du vil blive glad og føle dig stolt bagefter over at have mestret det energi-skifte. Fx kan du: 

  • Aflede dig selv ved at sætte fokus på det, du går og drømmer om at skabe for dig selv og hvordan du vil gøre det (eller gå i gang!)
  • Gå kontra – gøre noget ekstra godt for dig selv, du ved én af de ting, som du har erfaring med, gør dig glad (for mig er det at læse, tage karbad, løbe, meditere – den slags)
  • Sætte fokus på din vejrtrækning for at skabe ro i kroppen eller lytte til en guided meditation – det virker rigtig godt, hvis du fx ligger og skal sove og tankerne kører i ring

Eller noget andet. Bare gør noget, som du ved hiver dig opad. Og prøv om du kan slippe trangen til at have ondt af dig selv. Det er så nemt at lande der, men mind dig selv om, det hjælper ikke. Det der hjælper er, at du tager ansvar – her i ligger nøglen til din succes og glæde!

Hermed mine råd. Og denne lille men svære øvelse kan som sagt – og hvis du træner den nok – hjælpe dig med at bevare din gode energi og vil føre bidrage til en positiv spiral, hvor du opnår flere positive følelser, som vil påvirke dine handlinger, som vil påvirke din trivsel… Du ved hvor jeg vil hen. Så det er bare med at komme i gang, hvis det er noget, du vil have mere af!

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.