Det kan synes umuligt at "lade symptomer og tanker være" - men hvad skal man ellers?

Skrevet d. 23-5-2019 10:15:24 af Benjamin Kobborg - Psykoterapeut, Supervisor, Coach

Det kan være virkeligt svært, at gøre noget - og ikke gøre noget - det kan generelt være svært, hvis tankerne kører i ring og kroppen reagerer med uro, angst, søvnproblemer mv.


Hvad skal man gøre?

Den metakognitive psykologi og terapi hjælper os med at lade vores tankemylder og vores bekymringer være. Ofte, når vi ikke trives, er det fordi vi overanalyserer og overtænker vores situation - og det kan synes helt umuligt at lade være. Og selv hvis vi ved, at det er bedst at lade være, kan det være endog meget svært.

Det er ligesom om, vi har en programmering som siger, at vi skal tænke os ud af vores dilemmaer og problemer - også dem vi kun kan handle os ud af. Problemet er bare, at hvis vi forsøger at tænke det hele til ende, tænke alle tanker færdige, så bliver vi aldrig færdige - vi kommer så at sige ikke i mål. Istedet får vi gravet os dybere og dybere ned i vores magtesløshed.

I Metakognitiv terapi lærer med at give slip, lade tankerne være, så man kan få energi til at handle - for som oftest er det handling der skal til!

Men jeg har hørt, at man skal grave dybt, tænke efter, bearbejde, for at få det bedre

Det er den normale antagelse inden for mange terapeutiske retninger, at vi skal kigge i fortiden, tænke meget og længe over vores problemer, analysere dem. For nogle virker det - og det er godt! For mange får det dem hverken frem eller tilbage - og det er ikke så godt. I Metakognitiv terapi griber vi det anderledes an. Her arbejder vi mere overordnet med vores tankeprocesser og med hvordan vi kan holde snor i vores opmærksomhed.

Vil du vide mere om metakognitiv terapi - en anderledes vinkel på det med trivsel og mistrivsel?

Måske har du prøvet mange andre former for terapi uden god effekt, eller måske er du bare blevet nysgerrig på, hvordan metakognitiv terapi kan hjælpe dig? Uanset, så det både uforpligtende og gratis at kontakte mig og høre mere om mulighederne for at få hjælp.

Kontakt mig - det er uforpligtende - du kan fx booke en GRATIS forsamtale, eller sende mig en besked med dit tlf.nr., så ringer jeg dig op.

Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.

Denne hjemmeside anvender cookies for at sikre dig den bedst mulige oplevelse. Læs mere