Spot din stress – forebyggende

Skrevet d. 16-2-2017 12:52:56 af Annette Thomsen


Hvorfor får vi stress ??

Stress har, siden tidernes morgen, fået os til at overleve, ved at skærpe vores evne til at forudse farer.
Den giver os evnen til at flygte eller kæmpe
Den skærper vores parathed – vores beredskab – giver evne til at fokusere
Den giver spænding og begejstring og giver os evnen til at yde vores ypperste

Når alt dette opleves over kortere tid, efterfulgt af normalitet er det ok

Når immunforsvaret falder, vores sanser tilsløres, kreativiteten falder og klappen går ned

Er det tegn på at kroppen har været overbelastet i længere tid – og risikoen for stressnedbrud, depression og angst stiger betragteligt

Derfor er det vigtigt at lære at spotte stresssignalerne
Nedenstående tabel er eksempler på stresssignaler

Fysiske symptomer
Hjertebanken
Svedture
Indre uro
Hovedpine
Mavesmerter
Manglende appetit
Muskelspændinger
Hyppige infektioner
Udbrud af eksem

Psykiske symptomer
Generel ulyst
Øget træthed
Rastløshed
Koncentrationsbesvær
Hukommelsesbesvær
Depression


Adfærdsmæssige symptomer
Søvnløshed
Manglende engagement
Aggressivitet
Ubeslutsomhed
Øget brug af stimulanser
Øget sygefravær


Når du lærer at genkende dine stresssignaler, kan du i langt højere grad forebygge og sætte ind med den rette indsats – så du undgår nedbrud og sygemelding

For at sætte forebyggende ind, er det vigtigt at du opøver en evne til at være nærværende for dig selv, og mærke hvordan du egentlig har det, fremfor hvordan du håber du har det

Herfra er det vigtigt at handle på din tilstand – ”køre bilen på værksted” og få den hjælp/støtte du har brug for – før motoren brænder sammen

Har du lyst til at høre mere om, hvad jeg kan støtte op omkring, er du velkommen til at kontakte



Hvis du eller en anden person er i fare eller har selvmordstanker, bør du ikke benytte GoMentor. Disse instanser kan hjælpe dig med øjeblikkelig hjælp.