Samtalen er et vigtigt element i alle menneskelige forhold og relationer.- Lær det;-)

Skrevet d. 29-10-2016 19:52:41 af Christine Walter

Den nødvendige samtale i (par)forholdet

I et (par)forhold er samtalen grundstenen i det fælles liv, og uden samtale opstår der nemt misforståelser, fejltolkninger, uoverensstemmelser, ensomhed – og i værste fald brud eller skilsmisse. Kun gennem samtalen og ønske om forståelse finder man ud af, hvordan ens partner/den anden oplever en situation. Det handler om gensidig indlevelse og åbenhed for at opnå fælles udvikling gennem dialog  og her er det vigtigste redskab at LYTTE.

 

SÅ HVORDAN (OG HVORFOR) BLIVE EN FANTASTISK LYTTER!!?!?!!

 

At lytte er lidt ligesom intelligens - de fleste tror, ?? at de er over gennemsnittet, selv om det er umuligt. Og lytte er en færdighed, du ønsker at være god til.

 

"The word listen contains the same letters as the word silent."- Alfred Brendel.

 


Så hvis vi starter der, hvor der ikke er de dybeste kærligste følelser med.

 

Der er så meget snak, fx når vi er på arbejde. Så det bugner med muligheder for (at lære) at lytte godt. Vi taler om at give feedback, forklare, give instruktioner, og kommunikere deadlines. Ud over de talte ord, der er uvurderlig information, der skal tydes gennem tonefald, kropssprog, og hvad der ikke er sagt i ord. Men gør vi det? – og hvordan gør vi det?

 


Med andre ord, hvis du ikke holder dine øjne og øre åbne, så sætter du dig ud af spillet.

De fleste mennesker tror, ??at deres evne til at lytte er der, hvor den skal være, selvom den ikke er. Wright State Universitet foretog en undersøgelse på mere end 8000 mennesker fra forskellige kår, og næsten alle bedømte sig selv, som lige så god lytter eller bedre end deres kolleger. Man vidste intuitivt, at mange af dem var forkerte i deres vurdering. – og undersøgelsen viste det samme.

 

Lytning er noget, der absolut er værd at lære og beherske. Selv hvis du finder helheds lytning vanskelig og i visse situationer kedelige eller ubehagelig, betyder det ikke, at du gør det. Du får her at vide, hvad der kan arbejdes på i alle kommunikative relationer – start og øv dig i ”de nemme”, der hvor du ikke har de store , kærlige, dybe følelser involveret.

De enkle strategier, der følger nedenfor vil få dig der hen, hvor du vil. Øvelse gør mester, vi udvikles og lære livet igennem – ingen er perfekt – for det perfekte menneske findes ikke og vi er alle lige værd.

 

Fokus.

Den største fejl de fleste mennesker gør, når det kommer til at lytte er, at de er så fokuseret på, hvad de selv vil sige næst eller hvordan. SÅ det den anden person siger, påvirker dem, så de ikke hører, hvad der bliver sagt – ikke bevidst eller i ondskab. Altså ordene kommer igennem højt og tydeligt, men betydningen er tabt. Fokusering kan synes som et simpelt forslag, men det er ikke så nemt som det lyder. Dine tanker kan være utroligt distraherende.

 

Put din telefon væk.

Det er umuligt at lytte godt og overvåge samtidig. Intet slår folk ud som en midt-i-samtale sms eller endda et hurtigt blik på din telefon. Når du forpligte dig til en samtale, fokuserer du al din energi på samtalen og personen overfor dig. Du vil opdage, at samtaler er mere behagelige og effektive, når du fordybe dig i dem.

 

Stil gode spørgsmål.

Folk – også kæresten, partneren, barnet kan lide at vide, at du lytter, og noget så simpelt som et afklarende spørgsmål viser ikke blot, at du lytter, men også at du interesserer dig om, hvad de siger. Du vil blive overrasket over, hvor meget respekt og påskønnelse du får bare ved at stille gode spørgsmål. Ud over at bekræfte, hvad du har hørt, bør du stille nysgerrige spørgsmål, der søger mere information. Eksempler på dybdeborende spørgsmål er: "hvad skete der så?" og "hvorfor sagde han det?" osv. Det centrale er at sørge for, at dine spørgsmål virkelig er velmenende og tilføjer til din forståelse af den andens ord, i stedet for at afspejle samtalen til et andet emne.

 

Praktisk reflekterende lytning.

Psykolog Carl Rogers brugte udtrykket "reflekterende lytning" til at beskrive den lyttende strategi i omskrivning af betydningen af, hvad der egentlig bliver sagt. For at vide om du har fortolket de hørte ord korrekt. Ved at gøre dette, giver du personen mulighed for at præcisere, hvad der siges. Når du træner reflekterende lytning, gentager du ikke bare de hørte  ord til personen. Du bruger dine egne ord i KÆR-LIGHED og en venlig tone for at vise, at du har forstået de oplysninger og med åbenhed giver dem tilbage for, at vide om de er forstået forkert eller rigtigt.

 

Brug positive kropssprog.

At blive bekendt med din gestus, dit udtryk, din tone og dit stemmeleje (og vise de er positive) vil trække folk til dig; som myrer til en picnic. Ved hjælp af en entusiastisk tone, åbne arme, øjenkontakt, og imødekommenhed til taleren er alle former for positive kropssprog anvendt af de store lyttere. Positiv kropssprog kan gøre hele forskellen i en samtale.

 

Må ikke dømme.

Hvis du ønsker at være en god lytter, skal du være fordomsfri. At være fordomsfri gør dig tilgængelig og interessant for andre. Ingen ønsker at have en samtale med en person, der allerede har dannet sig en mening og er ikke villige til at lytte. At du har et åbent sind er afgørende på arbejdspladsen, i par forholdet – ja i alle kommunikative relationer. Her betyder imødekommenhed adgang til nye ideer og hjælp – hvilket skaber mulighed for synergi. For at eliminere forudfattede begreber og dom, er du nødt til at se verden gennem andres øjne. Det kræver ikke, at du mener, hvad de tror eller tolererer deres adfærd. Det betyder blot, at du afslutter at dømme før du virkelig forstår, hvad de siger.

 

Hold din mund.

Hvis du ikke tjekker for at forstå eller beder gennem undrende nysgerrige spørgsmål, bør du ikke tale. Bare det at tænke over, hvad du vil sige næst, tager din opmærksomhed væk fra taleren. Kapring af samtalen viser, at du tror, du har noget mere vigtigt at sige. Det er mangel på respekt og eksistensberettigelse for taleren. Det betyder, at du ikke skal gå i gang med at give løsninger på talerens problemer. Det er menneskets natur at ville hjælpe folk, specielt når det er en du holder af, men hvad mange af os ikke ved, er, at når vi går i gang med rådgivning eller at komme med løsninger, lukker vi munden på den anden person ned. Det er en mere socialt anerkendt og acceptabel måde at sige ". Okay, jeg har forstået det - Du kan stoppe nu!" . Virkningen er den samme. Og som oftest har vi ikke forstået det personen sagde ud fra deres forståelse men kun ud fra vores egen. Hvis du har prøvet at være taleren, så ved du, hvordan det føles, ikk?!?

 

At bringe det hele sammen.

Det moderne liv er hektisk og travlt, og vi synes at hvirvle med hurtigere for hver dag. Vi  forsøger alle at gøre en million ting på én gang, og nogle gange det fungerer. Men aktiv, effektiv lytning er ikke noget du kan gøre i farten. Det kræver en bevidst indsats.

 

Hvordan ved du, når nogen virkelig lytter til dig?

Hvordan vurder du din evne til at lytte?

Del venligst dine tanker i en kontakt mail til mig, for jeg lærer lige så meget af dig som du gør fra mig.


Du er hjertelig velkommen;o)