Sådan håndterer du eksamensangst

Skrevet d. 13-6-2016 09:13:21 af Neela Maria Sris

Der er rigtig mange mennesker der går til eksamen nu her, så jeg synes det giver god mening at tale lidt om eksamensangst. Eksamensangst er for nogle noget der er relateret til meget specifikke situationer, netop hvor de skal præstere og hvor de bliver bedømt af andre. For andre handler det om det at inteagere med andre mennesker, så det er en meget større problematik. Så derfor er det meget mere omfattende. Det er derfor en god idé at danne sig et indtryk af hvad det er for en slags problematik ift. eksamensangst der er for mig. Det giver også god mening at danne sig et overblik over om der er tale om en reel problematik eller om det blot er noget der foregår mest inde i hovedet.


Hvis der er tale om en rigtig problematik, kommer det f.eks. til udtryk ved at klappen går fuldstændigt ned før eller under eksaminationen eller at man ryster så meget på hænderne at man ikke kan skrive, hvis det er dét de skal til deres eksamen. Så er der andre der oplever det mere som meget negative tanker før og under eksamenssituationen. Så på den måde kan det variere meget. Ofte er det dog en blanding af de to.


Hvis der er tale om en reel problematik kan man gå ud fra en accepterende strategi, hvor man acceptere at det er dét der sker for en i eksamenssituationen og man er nødt til at tillære sig nogle strategier som kan hjælpe en. Hvis det mere er på et tankeplan skal man nok arbejde med de tanker der opstår i forbindelse med eksamenssituationen. 


Det jeg gør rigtig meget i terapien er, at holde det indre billede op mod det ydre billede og få åbnet folks øjne for hvordan deres eget billede de nogle gange går rundt med, kan være ret negativt og forvrænget i forhold til hvordan virkeligheden ser ud. En øvelse du selv kan bruge med en ven eller et familiemedlem kan være at du får en til at filme dig, mens du holder en tale eller præsentation og så taler i fælles om hvilket indtryk du gav under præsentationen. Det kan være det hjælper mod de negative tanker du går med.


Man kan også se eksamensangst på en kontinuum hvor man i den ene ende er lidt nervøs til eksamen og i den anden ende er det meget ekstremt og der går klappen fuldstændigt ned. Er du i den ende (lette) ende kan du prøve at tænke over at det er meget normalt at være lidt nervøs til en eksamen og at der er forskning der peger på at det øger din præstationsevne at være nervøs. Hvis du er i den anden ende hvor det begrænser dig rigtig meget hvor du ikke føler du selv kan håndtere det, vil jeg anbefale at du søger hjælp, f.eks. hos en psykolog.