Sådan håndterer du eksamensangst

Skrevet d. 9-5-2016 12:18:53 af Anne Katrine Hummelgaard

Jeg vil gerne fortælle om eksamensangst i denne GoMentor Talk. Eksamensangst kan skyldes mange forskellige ting. Det kan skyldes at du har haft en dårlig oplevelse til en eksamen. Det kan også skyldes at du har et stort forventningspres til dig selv eller fra dine omgivelser. Det kan også skyldes traumatiske ting såsom overgreb eller mobning, så andres vurdering trigge disse traumatiske oplevelser. I dét tilfælde tænker jeg at denne video ikke er nok, men at du også skal have noget terapeutisk hjælp.


I denne video vil jeg komme ind på nogle ting du selv kan gøre. En af de vigtigste ting synes jeg er at huske at du er værdifuld. Det er vigtigt! Rigtig rigtig vigtigt. I mange tilfælde hvor man bliver eksamensangst, kommer man til at blande tingene sammen, såsom at kæde ens værdi som person sammen med resultatet af eksaminationen. En eksamen og en karakter siger noget om den dagsform du var i, da du gik til eksamen. Den siger også noget om hvor godt du kan dit stof, hvor velforberedt du er, men den siger ikke noget om hele din person. Den siger bare noget om den enkelte præstation til din eksamen. Og så kan man sige at det jo heller ikke er helt objektivt, når en censor og lærer sidder og giver karakterer - så det vil også spille ind.


Jeg vil sige lidt om hvad du kan gøre til selve eksamenslæsningen derhjemme. I tråd med det at du er værdifuld vil jeg sige det er vigtigt at også spørge din familie og venner "Hvad er det ved mig der gør at jeg er værdifuld? Hvad er det ved mig du sætter pris på?". Få dem gerne til at skrive det ned, så du kan kigge på papiret mens du læser til eksamen. Det kan også være godt at have et billede af din hund, din kæreste eller andet der gør dig glad og varm indeni. Det skifter nemlig fokus. Angst sidder ét sted i hjernen og disse rare følelser sidder et andet sted. Det kan også være en rigtig god idé at forberede sig grundigt til en eksamen. Hvis man føler sig velforberedt kan det hjælpe på ens angst. Man skal dog huske at forberede sig grundigt ikke betyder man skal overdrive det. At holde pauser og få god søvn er ligeså vigtigt. 


Når man forbereder sig er det godt at tænek på hvad ens lærer har sagt er vigtigt at huske til eksamenen. Så man ikke prøver at huske alting, men prioriterer det vigtigste.


Man kan også arbejde med noget jeg kalder humorøvelser. F.eks. hvor man forestiller sig at ens lærer har en sjov hat på hovedet eller andet man synes kunne være sjovt at forestille sig. F.eks. et sjovt navn man kan brodere lidt på. Idéen med det er at det skifter fokus fra angst til nogle positive tanker og følelser. Det gør måske at du kan se, at lærer og censor selv er mennesker der måske også har været nervøse for eksamener.


Inde i selve eksaminationsforberedelseslokalet kan man gøre mange ting. F.eks. tage en tår vand. Tage fat i sin finger eller holde om sin hånd. Man kan tage en dyb indånding eller holde en hånd på brystet imens. Man kan presse sine fodsåler ned i gulvet. Alt dette er med til at skifte fokus. Disse ting kan du faktisk også gøre under selve eksaminationen, nogle ting mere diskrete end andre.

Til eksaminationen kan du også have en lille sten eller kastanje med i hånden, som du kan trykke på, hvilket får dig til at huske på de positive tanker du øvede derhjemme. 

Det kan også være en god idé at være ærlig omkring sin nervøsitet og fortælle det. Hvis du både skal skjule din nervøsitet eller angst og samtidigt performe og huske dit stof og have øjenkontakt med to personer er det mange ting at arbejde med på én gang. At fortælle det ærligt kan lige tage toppen af det pres. 


Det er også rigtig vigtigt, at grave det ud i stoffet som du synes er mest spændende. Hvis du er ivrig og begejstret smitter det af på censor og din lærer. Det smitter også positivt af på din angst. 


Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med dine eksamener.