PANIK ANGST.

Skrevet d. 27-2-2017 14:26:04 af Heidi Egeberg

Panik angst.

Ved panikangst vil man opleve anfald af svær angst, der kommer pludseligt Det Opleves ubeskriveligt ubehageligt. Da anfaldene kommer fuldstændigt uventet uden varsel. Man kan føle sig meget forpint.

Ved et panikanfald føler mange de er skræmt fra vid og sans. Anfaldene er voldsomme psykisk og fysisk/kropslige.

Mange der oplever det første gang, tror derfor at det er noget fysisk, eks. Hjertesygdom/hjerteanfald.

Ens tanker kan kredse, om, hvornår mon det kommer igen, og hvordan kan man undgå, at opleve angsten igen.

”tænk nu”, hvis det opstår igen, KAN trigge” nye anfald.

Angsten for angsten kan opstå, da symptomerne er så frygtelige, som medvirker til man flygter og undgår ofte de steder og situationer, hvor man har oplevet et angst anfald.

Ens hjerne husker nu, hvor man fik angst eks. Netto, Føtex, i en bus, bil ,tog  hos venner, veninder, i skolen, på arbejdet, osv. som er med til man undgår det.Angsten har greb i en og begrænser ens liv.

Angstens symptomer 

  • Kan vise sig som hjertebanken,
  • Trykken for brystet,
  •  Vejrtrækningsbesvær
  •  Tør i munden
  • Man ryster på hænderne.
  • Følelsesløshed eller snurren sovende fornemmelse i fingerspidserne eller andre steder.
  • Mavesmerter eller kvalme.
  • Kvælningsfornemmelse,
  • Svimmelhed
  • Følelser af uvirkelighed.
  • Kvalme eller uro i maven
  • Tunnelsyn
  • Osteklokke- fornemmelse.
  • Skiftevis sveder og fryser
  • Følelsen af at mister kontrollen.
  • Føle, at du er ved at dø eller blive sindssyg.
  • Dødsangst

Det er ens nervesystemet, det autonome nervesystem, som sætter i gang uden for viljens kontrol. Da kroppen tror, der er fare på færde.

I terapien hos mig, afdækker vi sammen angsten. På en stille og rolig måde. I det tempo du selv ønsker. Med forståelse fra min side om, det kan være svært at snakke om angsten.  Det er vigtigt, du føler dig tryg og har tillid til mig,