Når de besværlige følelser bider - så arbejd med vejrtrækningen;-)

Skrevet d. 16-9-2016 11:04:44 af Christine Walter

Når man arbejder med HeartMath meditation, kan man hurtigt forledes til at tro, at ubehagelige eller besværlige følelser ikke er velkomne. At vi kun er ok og rigtige, når vi er positive og fokuserer på lykke, taknemmelighed, kærlighed, ro, omsorg og andre “feel good” følelser. Dette er selvfølgelig ikke tilfældet. Livet består af en palette af alle følelser, der giver livet farve – og det er vigtigt at kunne rumme og være med dem alle.

 

Det er let at være venlig og byde alle de gode og behagelige følelser inden for. Både dyr og mennesker har en naturlig, genetisk kodning for at søge hen imod lykke og velvære. Det er straks værre, når de følelser der banker på vores dør, får os til at føle fx ubehag, frygt, angst, afvisning eller afmagt.

 

Som mennesker må vi øve os på at have kapaciteten til at rumme lidelse og smerte, og ikke blot lukke øjnene, flygte eller fornægte det, som for os alle er et livsvilkår. Livet er en gobelin af det hele: Skidt og kanel, lykke og ulykke, stress og balance, fest og hverdag, kærlighed og afvisning, smerte og sødme. – og ALT det indimellem.

 

Alle mennesker lider i perioder af livet. Nogle lidt, andre meget. Det afhænger både af hvad livet har med til os i posen, men i høj grad også af også af vores livsduelighed, personlige konstitution og livserfaring. Og selv om vi måske har svært ved at forbinde vores negative følelser med ordet ”lidelse” – så sidestilles lidelse (i en spirituel kontekst) med alt, hvad der afbryder strømmen af livskraft. Det kan være på grund af tabet af et job, en familiekonflikt, sygdom, overbelastning eller pengemangel. I princippet alt hvad der opstår i vores liv som er uønsket – og som medfører ubehagelige følelser.

 

Det er nogle gange vanskeligt at udholde smerten, lidelsen og ubehaget – og helt instinktivt vil vi forsøge at få det til at gå væk og forsvinde ud af vores liv. Men det at kunne rumme smerten, lidelsen og ubehaget – uden at flygte – er i sidste ende en forudsætning for at genvinde kontrollen over vores liv og få en smule fred i sjælen. Meditation, mindfulness, yoga og åndedrætsøvelser er alle gode redskaber, der hjælper os når livet viser tænder.

 

Følgende åndedrætsøvelse er inspireret af den buddhistiske nonne Pema Chödrön og kan være en hjælp til at rumme besværlige følelser, stoppe ruminationer (tanker der kører i ring og tager overhånd) når vi ikke er i stand til at udholde vores egne følelser:

 

Spørg dig selv; hvordan dit hjerte og din mave føles når de negative tanker kommer rullende.

 

Læg gerne din højre hånd (den givende) på Sol Plexus som er mavens energi center det er placeret lige under navlen og den venstre hånd (den modtagende) på hjertet. For nogle opleves det som en stor knude, for andre som en spænding eller som en ubehagelig sitren eller tyngde. Nogen mærker ikke noget, det er også ok. Dvæl lidt ved følelsen og oplevelsen, selv om det er ubehageligt

 

Prøv at arbejde med vejrtrækningen – det er godt at have et glas vand klar til efter øvelsen.

  • Træk vejret dybt ind – så du mærker hvordan hånden på maven vokser først , for så trækker du vejret rigtigt. Forstil dig så, at du trækker vejret igennem hjertet (tæl til fem). Forestil dig eller fornem – hvordan dit hjerte udvider sig og bliver større og større for hver eneste indånding.
  • Uanset hvor dårligt det føles, så giv følelsen plads i hjertet, mere og mere og mere plads – for hver eneste indånding. Vær åbn overfor følelsen, inviter den ind i hjertet, uden at kæmpe imod eller løbe fra den. Luk op for hjertet og luk op for maven.
  • Når du ånder ud (tæl til fem), forestiller du dig, at din udånding skaber en masse plads omkring dig. Forbind dig samtidig med erkendelsen af, at du ikke er alene. Lige nu – netop nu – er der mennesker over hele kloden, der ligesom dig føler smerte, lidelse, afvisning, usikkerhed, mangel på kærlighed eller frygt. Det er almen menneskelige følelser – og du er ikke alene.
  • Forestil dig, at dine åndedrag er en gave til alle levende væsener der lider og ønsk for dem, at de kan rumme deres smerte, ligesom du forsøger lige nu. Du har ikke gjort noget galt – og du er ikke alene!
  • Gentag dette seks til otte gange – og læg mærke til om følelsen ændrer karakter undervejs.

 

Øvelsen kan gentages så ofte det er nødvendigt. Man kan blive lidt svimmel I starten, men det skyldes blot at øvelsen udvider lungekapaciteten – og at man får mere ilt end man er vant til. Svimmelheden går over – og de fleste vil opleve, at intensiteten og hyppigheden af de besværlige følelser vil mindskes.

 

I de perioder hvor livet viser tænder, kan vi have en tendens til at ruge ekstra meget over hændelser i fortiden eller at bekymre os unødigt meget om fremtiden. Livet udspiller sig i gråtoner og det kan måske være svært at få øje på glæden, kærligheden, lyset – og det som rent faktisk virker i vores liv. Netop i disse perioder kan fx HeartMath meditation være den gave der får brudt den onde cirkel, fordi den hjælper os til at holde fast i os selv – og lærer os indre lederskab. Et indre lederskab, der gør os i stand til at se alle facetterne og nuancerne og giver os et bredere og mere realistisk perspektiv på hverdagens små og store udfordringer. Og så tager det kun otte - ti minutter om dagen.

 

Du er hjertelig velkommen ;-)